Ska semestra igen

Det har varit intensivt på jobbet, igår jobbade jag ännu hemifrån till kl.21. Men nu är två (en och en halv) arbetsvecka förbi och jag ska semestra igen! Vi bokade nämligen en sista-minuten resa på lördagen och imorgon åker jag till Kusadasi i Turkiet. Jag som aldrig skulle sätta en fot i Turkiet mera efter att jag bodde och jobbade där 2013. Men ska i allafall till en annan del av Turkiet och tror det kommer att bli en toppen resa. Flickorna reser med oss såklart så det ska bli massa bad, stränder, god mat och värme. Vet inte om jag hinner uppdatera under veckan, så om här står tyst vet ni var jag är iaf.

Följ med på resan via min Instagram istället!

11.07.2018 kl. 18:30

Stand-up på sommarteatern vid Svartå Slott

Min sista semestertorsdag, det vill säga prick en vecka sedan, hade vi något roligt på agendan. Vi hade nämligen fixat biljetter till Ismo Leikolas stand-up show. Ismo Leikola har ju blivit vald världens roligaste man en gång, så förväntningarna var höga. Och inte blev vi besvikna. Vi skrattade mycket och högt.

Inte gjorde det kvällen sämre heller att showen tog plats på sommarteatern bara steg ifrån det vackra Svartå Slott. Ett gammalt slott, en fin slottspark, en solnedgång i Juni - det var så otroligt fint där.

05.07.2018 kl. 09:15

Behövde verkligen den där semestern

Idag var det första arbetsdagen efter semester ett av tre. Fick nästan panikångest igårkväll när jag tänkte på att åka tillbaka på jobb, och det överraskade mig verkligen. Jag gillar ju mitt jobb, jag gillar mina arbetskamrater och jag hade klarat av precis alla uppgifter innan semestern så det fanns inga monster att återgå till. Och ändå, ångest. Sov ganska dåligt men på morgonen var allting  bra, och jag hade en underbar första dag på jobbet. Hade fått 101 e-post under min semester, så det var bara att sitta ner, beta av och göra upp en to do lista. Dessutom, försöker jag tänka att jag bara jobbar två veckor tills jag igen har en vecka semester.

Och vilken semester jag haft, känns som jag verkligen är utvilad, behövde verkligen den där semestern. Känns som om jag varit ledig hur länge som helst, midsommaren var ju länge sen. Jag lyckade alltså med mina mål för semestern, och kopplade av till 100%.

Hur gick det med det andra jag hade planerat då? I ett inlägg vid början av min semester skrev jag denna lista med saker jag ville göra.

Plocka buketter med vildblommor

Nej. Det gjorde jag inte. Helt enkelt för att det inte bara blev av. Men istället beundrade jag varje liten blomma längs vägarna, och på ängarna. Har aldrig sett så många fina blommor som denna sommar. Tänkte att naturen ändå är mästare på konstellationer av blommor, och att blommorna hellre får blomma ute i flere veckor än några dagar inne hos mig.

Äta färska jordgubbar med glass

Ja! Gott som alltid. Köpte närproducerade Polka jordgubbar på Lill Breds Bärgård i Ingå och de var dödens-goda. Inget slår färska finska jordgubbar på sommaren.

Läsa bok

Ja! En bok jag köpt på loppis i början av året, visade sig vara del ett i en trilogi. Tänkte först bara läsa första delen som jag hade hemma, men blev snart fast i storyn och var tvungen att gå och låna del två och tre på bibban. Del två läste jag ut igår, och ska börja på del tre ikväll. Så det har blivit mycket bokläsning.

Besöka en strand

Ja! Besökte både vår egen strand på sommarstugan, men också en strand här nära oss med mamma, min brorson och Bentley. Vattnet har varit omväxlande varmt och kallt, men alltid skönt.

Fira midsommar på sommarstugan med familjen

Ja! Det blev en lugn men härlig midsommar på sommarstugan med god mat, bad, bastu och kortspel.

Äta nypotatis och sill

Ja! Har tappat räkningen på hur många gånger jag åt nypotatis och sill, men det var så förbaskat gott varje gång. Nypotatis och sill är lika med sommar.

Besöka sommarcafé

Ja! Både Lillbreds Bärgårds café och Fagervik café. Så roligt att besöka nya ställen, beställa nya grejer och bara njuta av sommaren och titta omkring sig.

02.07.2018 kl. 20:31

Utflykt till Fagervik

Jag vet inte hur många somrar vi pratat om att besöka Fagervik Café. Det ligger inte längre än 10 minuter med bil och ändå blir det inte av att åka på besök. Kanske just därför, för att det är så nära. Har åkt förbi många gånger, men ännu aldrig stannat på cafét. Så igår var det dags.

Jani och jag fick sällskap av mina föräldrar, och så gjorde vi en liten utflykt med Fagervik som mål. Först i tur stod Fagervik Café och vi slog oss ner ute i trädgården med varsin bit fläder och jordgubbscheesecake för att njuta lite. Efter fikat gick vi bara omkring i den otroligt vackra Fagervik, och beundrade alla de gamla husen.

Det var så otroligt vackert där att jag gärna skulle ha flyttat in i vilken liten bod som helst. Finns inte ord för hur fint det faktiskt var där. Som en dröm.

01.07.2018 kl. 22:00

Titta vilka fynd jag gjorde!

Guys! Var på loppis igår och gjorde så många fynd att jag är riktigt exalterad! Besökte Betesda loppiset i Ekenäs på Drottninggatan 2. De hade precis fått in massor med nya grejer (från Sverige), och jag var i himlen. När jag gick omkring där tänkte jag att det här är ett loppis som själva Elsa Billgren hade gillat, hehe. Tycker om just det loppiset för man får gå i små gamla bodar, gräva och fynda. Var tvungen att gå lämna några saker vid kassan medan jag grävde vidare..eeh. Kom, kom så ska vi se vad jag köpte!

Som till exempel denna Arabia kanna för ynka 10€. Visst, porslinet är sprucket vid foten och vid övre kanten, men tyckte den var så gullig.

Eller denna lilla ljusstake för 0,50€ och kakform för 1€ som jag kanske ska göra en Karin Lindroos med och limma ihop till en gullig kakfat med fot och måla. Men bara kanske..

Eller denna kakform för 1€, örthackare för 1€ och gamla smörkniv i trä för 0,20€.

Tyckte träskålen Elsa Billgren nyligen fyndade var så fin, och hittade en nästan likadan fast mindre. Tycker min farmor nångång haft en liknande skål också? Den här fattades det pris på, men när han slagit in slutsumman måste han ha sålt den till mig för bara 0,80€!

Och denna lilla korg tänkte jag ha smycken eller liknande i. Nu stör jag mig lite på att jag inte köpte den där skira näsduken med brodering på. Den hade legat fint här i korgen. 1€ för korgen.

Måste sluta läsa Elsas blogg för även dessa gamla fina dynvaren snappade jag upp tack vare inspiration från Elsas fyndade dynvar, hehe. 1€ styck. Hittade dessutom inte bara ett matchande par utan två! Oftast om man hittar ett fint dynvar så finns det bara 1 st, så gissa om jag blev glad att hitta matchande set.

När jag nästan fyndat färdigt blickade jag förbi en korg med gamla necessärer och plånböcker i och titta vad jag hittade. Tycker den vita vintage portmonnän med pärlor är så himla gullig, och tyget verkar riktigt gammalt. Och den här orangea necessären i läder! Dog nästan så fin den är. Med bokstäverna SN på framsidan, undrar vad det står för? 1€ styck.

Förutom det här köpte jag även en sån där vattenflaska med ställning man kan ha med på resor med djur, och en retro glass-skopa i pink, för 1€ styck. Alltså allt dethär för bara 21€! Mycket nöjd fyndare här.

29.06.2018 kl. 20:00

Chocolate pancakes

Förutom att gå promenader och läsa bok brukar jag också koppla av med att baka. Innan min semester hade jag en idé om att jag skulle baka massor, men det har inte blivit av. Men så beslöt jag mig ändå för att prova på chokladplättar eller pancakes eller vad man nu vill kalla dem. Det är rätt enkelt, ersätt bara mjölken i ett recept för plättar med en färdig chokladmjölk så är det klart. Det här receptet följde jag och det blev kanon:

Du behöver

• 2 ägg
  • 5 dl chokladmjölk
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 50 g smält smör
  • 1/2 tsk salt

Gör såhär:

1. Vispa äggen så de blandar sig.
  2. Lägg till 2 dl chokladmjölk och all vetemjöl. Blanda väl.
  3. Blanda i resten av chokladmjölken, det smälta smöret och saltet tills smeten är jämn och fin.
  4. Låt jäsa i en timme ungefär.
  5. Stek i het panna med lite smör i.

Enkelt eller hur? Och strunta i om när den första plätten går åt fanders, du är inte ensam om det. Ät upp plätten medan den är varm och försök igen. Ät gärna med vaniljglass och färska inhemska jordgubbar för maximal sommarfeeling. Så gott - lovar!

28.06.2018 kl. 15:50

Midsommar 2018

Hej och hå. I fredags var det midsommarafton, som vi tillbringade med min familj på sommarstugan. Mina föräldrar, min syster med barnen och så Jani, jag och Bentley förstås.

Det hade regnat på natten mellan torsdag och fredag men när Bentley väckte mig på morgonen var det fint väder ute. Det varade tyvärr inte länge och resten av fredagen var det molnigt med regnskurar som kom och gick. Det blåste också, och vi valde att äta midsommarmiddagen inne för första gången typ någonsin. Lika mysigt hade vi ändå. Och maten! Herregud så gott med sill, nypotatis, laxknyten, maltlimpa och allt som tänkas kan. Mmmm. Vi skålade i skumpa, badade bastu, några modiga simmade och så spelade vi kort till sent på natten.

Dagen efter, på midsommardagen, var det fint väder - vilket ju var typiskt. Vi passade på att ta vara på det fina vädret och fortsatte firandet med kaffe, godheter och ännu mer mat. Lördagen var verkligen fin och härligt varm. Det enda som drog ner på humöret lite var då jag blev stucken av en geting. Det är nog 20 år sedan jag senast blev stucken, och kom inte ihåg att det gjorde så ont! AJ!

Men allt som allt var det en fin midsommar som innehöll det viktigaste - bra sällskap och god mat.

27.06.2018 kl. 14:15

5 av mina midsomrar

Midsommar har jag nästan alltid firat på vår sommarstuga, så länge jag kan minnas i alla fall. Midsommarn har nog aldrig varit lika kär för mig som när jag flyttade tillbaka till Finland. Så ska vi ta en snabb titt på mina midsomrar sedan 2013 då jag flyttade tillbaka?

2013

Min första midsommar tillbaka i Finland. Firade med familjen och moster på sommarstugan såklart. Var så glad att vara tillbaka hos Finska traditioner.

2014

På bloggen skrev jag "Midsommarafton 2014, midsommaren då vi nästan frös ihjäl" haha, vore komiskt om det inte vore alltför bekant. Min första midsommar med Jani tillbringade vi på stugan, fast tog en sväng runt ett tomt Ekenäs på kvällen.

2015

Detta år hade vi lite bättre tur med vädret och fick sol till och med. Vi firade på stugan igen, med midsommarmat, musik, badminton och en miniatyr-brasa på strandklippan. Jag plockade blommor för en blomkrans som var så fin och detta var även första året min blivande svägerska var med.

2016

Vi var på stugan med familjen igen <3 Fiskade, badade bastu och jag tog årets första dopp. På kvällen tog vi en romantisk båttur med Jani runt sjön och det var en av de bästa minnen från den sommaren.

2017

Första året borta från stugan. Vi (jag) beslöt oss för att bryta våra traditioner lite och istället fira midsommar med Janis familj. De brukar vara på en ö i Liperi i Östra Finland på Janis mosters stuga, och jag ville följa med för att jag bara sitt bilder därifrån innan. Typiskt oss var det sämsta midsommarvädret på ön på flere år, så midsommaren levde inte helt upp till förväntningarna, men vi hade det fint ändå. Vi fiskade, grillade smores och hade en stor midsommar-brasa.

I år är vi tillbaka på vår stuga igen, vår första midsommar med Bentley och min femte med Jani. Var extra gulliga mot varandra idag, och så hörs vi efter midsommar!

22.06.2018 kl. 15:30

(Mar)drömmen

Jag är i ett Egyptiskt fängelse. Jag sitter i min cell som jag lyckligtvis har för mig själv. Min vakt ska gå och håller på att låsa celldörren medan jag sitter på den hårda sängen och tittar på henne när hon går. Det är min första dag i fängelse och jag är fortfarande lite oklar på vad de kommer anklaga mig för när det väl blir dags för rättegång. Tills dess sitter jag i fängelse och har blivit hotad med åtta år. Åtta år i ett Egyptiskt fängelse. Jag har aldrig kännt mig så liten och maktlös. Min frihet har tagits ifrån mig, det är allt jag kan tänka på.

Nästa dag hämtar vakten mig, det är dags för lunch. Lunchen är ute på rastgården, och det är en mörkhyad tjej som kommer upp till mig och pratar, hon verkar snäll, hon har varit här redan ett tag. Det är endast kvinnor ute på lunch och tjejen jag mött berättar att män och kvinnor äter olika tider. Vi har två timmar på oss innan det är männens tur. Vi slår oss ner i ett bord med två andra nya fångar. En utländsk blond tjej med kort hår, och en annan mörkhyad tjej. Vi tre är alla rätt nya här, alla ännu osäkra. Jag frågar inte vad de dömts för, det gör man inte i fängelse förstår jag, men jag frågar hur lång dom de har. Den blonda tjejen har fått 6 månader, den mörkhyade tjejen 2-3 år. Och jag blir så häpen, hur i hela världen har jag fått åtta år om de här ska komma undan med så lite tid? De frågar mig vad jag dömts för och det är då jag reflekterar över saken lite. Eftersom rättegången inte varit ännu så vet jag inte exakt vad jag anklagas för. Det enda jag vet är att jag fått böter någon vecka innan för fotografering på allmän plats. Jag har då betalat böterna, 60€, på plats åt polisen. Sedan kommer jag också svagt ihåg att jag varit på nattklubb där det blivit slagsmål och jag har tagits till polisförhör som vittne. Och det är tydligen därifrån de tagit mig till fängelse. Men åtta år? Det verkar som om de försöker få mig dömd för någonting drogrelaterat, för bara drogrelaterade domer är så långa. Men jag har ju aldrig prövat droger tänker jag, men så fattar jag att polisen är korrupterad och kan anklaga mig för precis vad som helst.

Efter lunchen kommer min bror på besök. Mina föräldrar har skickat honom, de kan inte åka så här långt. Han frågar mig om jag gråter hela tiden? Jag svarar att mest på kvällarna. Jag säger att jag redan fått fyra kompisar fast det bara är min andra dag där.

Samtidigt som min bror är där så kommer posten. Jag får två brev tilldelade till mig, och ena brevet är redan upprivit. De har nog kollat på fängelset vad det är jag fått, kanske tagit bort något ur kuveret tänker jag. Jag ser en massa reklam i posthögen också (hehe) och jag frågar den mörkhyade tjejen som redan varit här en stund om all min post sänds hit, och det gör det tydligen. Kvinnan som hämtade posten går igenom högen och jag ser ett tredje kuvert med mitt namn på, men hon bläddrar förbi den. Jag ber henne ge mig kuveret, och så tar jag det och går iväg. Men när jag gått en stund märker jag att det inte var mitt namn på kuveret, utan namnet på en av våra högstadiebekanta. Så jag springer tillbaka med kuveret och får mitt eget.

Jag tror och hoppas breven är från min arbetsgivare som säger att de anställt en toppen jurist. Jag går omkring och frågar folk vad de tror, visst är det arbetsgivaren som har ansvar för mig? Visst kommer de att anställa en toppen jurist för mitt fall? Visst?

Lunchtiden är över, det är redan dags för männens tur. Min bror har gått, och min vakt eskorterar mig tillbaka till min cell. Som tur har jag Bentley med mig tänker jag när jag ser honom där. Jag frågar vakten när jag kan få gå ut med Bentley. Hon tittar på klockan och säger att alla fångar brukar ha lagt sig kl.01, och då kunde jag få gå ut. Jag frågar när fångarna brukar vakna och hon säger kl.06:30. Före det kan jag alltså gå ut med Bentley. Jag förstår att det är bäst att ta honom ut när det inte är någon annan där, för att inte väcka för mycket uppmärksamhet, speciellt negativ uppmärksamhet. Som tur är jag utan smink tänker jag, så jag är så oattraktiv som möjligt. Så ingen ska röra mig.

Jag tänker på hur Bentey ska klara sig så länge inomhus, han kommer vara tvungen att göra sina behov inne. Jag måste städa nogrannt efter honom så jag får behålla honom med mig. Men det är inte rättvist mot Bentley att han ska leva som en fånge tänker jag, och funderar på att skicka honom till mina föräldrar för att bo med dem.

Jag har väl inget annat val än att sitta min dom tänker jag, trots att rättegången inte varit än. Åtta år, vilken evighet. Om två dagar känns så här länge, hur ska jag klara åtta år? Fast jag har inget val. Från och med nu kommer jag bara sitta här och vänta att min vakt hämtar mig till lunch eller till gården för rast. Hur kan de ha gått såhär? Vilka anklagelser för droger kommer de hitta på till rättegången?

Kan det ha något att göra med den gången jag hade varit på roadtrip med min kompis Hanna? Plötsligt kom jag ihåg att vi hade besökt en liten by vid havet, och Hanna hade tagit med droger tillbaka till staden vi bodde i trots min protest. Hon skulle väl sälja dem eller någonting. Jag hade ingenting med saken att göra, men kan de ha länkat mig till det? Det var ju jag som körde. Kan de anklaga mig för drogsmuggling?!

Jag planerade att när jag skulle slippa ut ur fängelset och pressen skulle intervjua mig skulle jag säga att jag inte ångrar någonting i mitt liv, inga händelser - förutom den gången jag lät min kompis ta med droger i bilen.

__________________________________________

Klart slut på (mar)drömmen, här någonstans vaknade jag. Haha! Vilken fantasi va? Det blev nästan som en anti-drogkampanj där på slutet? Som en skräckhistoria man berättar för unga för att varna dem mot droger. OBS på att allting jag berättar verkligen var en dröm! Jag har aldrig använt droger, och roadtripen där Hanna skulle ha smugglat droger i någon bil har aldrig hänt. Men lustigt hurdana historier hjärnan kan hitta på.

En dag förra veckan pratade vi om drömmar på jobbet, och två av mina arbetskompisar sa att de ALDRIG kommer ihåg sina drömmar, och tyckte det var bra. Men själv tycker jag nästan synd om dem, för jag tycker det är så himla roligt och intressant att se vad hjärnan är kapabel till. Att se vilka små detaljer hjärnan kan minnas, som namnet på vår högstadiebekanta i denna dröm, varifrån kom det plötsligt?

Ja hoho, var så glad när jag vaknade. Vad lärde vi oss av detta (förutom att droger är aijabaija)? Jo att frihet, är det viktigaste vi har och att vi ska värna den och fira den. Alla har inte frihet.

21.06.2018 kl. 08:50

Jag njuter

Det är femte dagen på min semester men det kunde lika gärna vara den femtonde. Jag njuter verkligen av varje stund. Hittils på semestern har jag vilat ut, tagit sovmorgnar, haft smink noll gånger, hängt med min brorson, börjat titta på Gilmore Girls för hundrande gången, fått ett långt sår på foten då Bentley trampade på mig när vi skulle simma, ätit färska finska jordgubbar med vaniljglass, varit ute på sommarstugan, simmat, druckit rabarbersaft, ätit blåbär från vår gård, städat och tvättat hemma i mängder (skönt att äntligen ha tid att ta itu med allting), fått tre myggbett, hittat en ny favoritglass, besökt Lill-Breds Bärgård & Café i Ingå, druckit cider och ätit nachos på Serendi med min kompis Ida, hälsat på svanfamiljen som flyttat in vid dammen bakom mina föräldrars hus, njutit av tystnaden.

Som sagt känns det som om jag varit ledig hur länge som helst. Eller kanske jag bara för en gångs skull verkligen kan ta vara på varje stund då panikångesten är nästintill obefintlig just nu. Hur som helst, så njuter jag.

20.06.2018 kl. 16:45

Den efterlängtade semestern

Idag är sista arbetsdagen före den efterlängtade semestern. Måste dela upp min semester i år, pga. projekt på jobbet jag inte kan vara borta från för länge, men det ska bli skönt med ledigt ändå! Nu är det dags för första delen av semestern. Två veckor ska jag vara ledig, över midsommar.

Under semstern ska jag:

• plocka buketter med vildblommor
  • äta färska jordgubbar med glass
  • läsa bok
  • besöka en strand
  • fira midsommar på sommarstugan med familjen
  • äta nypotatis och sill
  • besöka sommarcafé

De har visserligen lovat regn de första dagarna av min semester, men tror ärligt det inte kommer störa? För det första kan jag mycket väl tänka mig använda de första dagarna av semestern till att vila. Ligga på soffan medan regnet slår ner, titta på någon bra serie eller film på Netflix, läsa bok, och bara varva ner. För det andra regnar det ju hemskt sällan en hel dag, så lite regn under dagen stör mig inte.

15.06.2018 kl. 09:15

Rekreationsdag på Blåbärslandet

I fredags hade vi rekreationsdag med företaget. Jag var med och höll i trådarna, bokade och planerade dagen. Vi besökte äventyrsparken Korkee som ligger på Blåbärslandet i Helsingfors. Det var en rolig dag, även om jag har lite höjdskräck och fick verkligen fokusera för att komma igenom ens 1 bana.

Det gällde att fokusera hårt på vad man gjorde, glömma höjden och rädslorna, och lita på utrustningen. Först ifrågasatte jag mig själv vad i helv.. jag tänkt på, när jag på första banan nästan svimmade av höjdskräck och fick kramp i händerna då jag försökte klamra mig fast så hårt jag kunde. Men efter ett tag gick det bättre, och det var en rolig upplevelse. Känner mig stolt över mig själv som vågade, och som övervann mig själv.

14.06.2018 kl. 10:41

När äppelträden blommade

Det är ju en tid sedan äppelträden blommade, och de fina vita blommorna har fallit till marken länge sen. De här fina bilderna blev obloggade just då, men jag tänkte ändå ge dem en chans såhär i efterhand.

Det har regnat två nätter i rad nu vilket jag tycker är så himla skönt. Skönt att det inte regnar på dagen, och skönt att den värsta pollendammen sköljts bort. Dessutom kan jag inte för tillfället komma på något mysigare än att sova med öppet fönster och vakna mitt i natten till ljudet av en häftig regnskur som smattrar mot taket.

12.06.2018 kl. 08:30

Strax innan solen går ner

En av mina absoluta favoritsaker att göra just nu, är sena kvällspromenader med Bentley. Strax innan solen går ner, när det redan svalnat lite och ingen annan är igång. Någon enstaka traktor kan man se på åkrarna, men annars är det bara vi två som går där. Längs frodiga vägar, förbi vackra ängar. Blommorna blommar, allting är grönt. Och så tyst. Alpackorna kommer nyfiket fram till staketet när vi går förbi, fåren springer åt andra hållet. Det är de där speciella stunderna för mig.

11.06.2018 kl. 09:30

Bentleys första år på video

Nu har jag äntligen fått ihop en video från Bentleys första år. Jag visste från början att jag vill göra en video av honom, så under hela hans första år tog jag små videosnuttar på honom när han hittade på något roligt/knasigt eller när han bara var allmänt gullig. Hoppas denna video gör er dag bättre :)