Amsterdam, dag 4

Sista dagen i Amsterdam var solig och fin, precis som dagen innan. Vi checkade ut på förmiddagen, och förde sedan våra väskor till centralstationen för förvar, eftersom vi skulle åka därifrån till flygplatsen på eftermiddagen.

Vi hade bokat en brunchkryssning på förhand, och som hade avgång kl.14. Tills dess shoppade vi lite, och tog det lugnt. När det var dags för kryssning gick vi till avgångspunkten för G's brunch boat, och satte oss ner längst fram i båten i väntan på en god brunch. Själva maten god, men för priset vi betalat skulle det gärna ha fått vara mer mat. Men vi fick iaf varsin drink och alkoholfri dryck, och en oslagbar översikt över Amsterdam, kanalerna och olika stadsdelar. Vi åt och kryssade i en och en halvtimme under en klarblå himmel.

När vi var klara, shoppade vi lite till och så småningom var det dags att hämta väskorna, leta reda på rätt tåg och ta oss till flygplatsen, och så hem. Fyra härliga dagar i Amsterdam. Amsterdam är ganska likt Köpenhamn, fast med fler kanaler och gräslukt överallt. Jag var i akut behov av semester och fyra dagar i en ny stad med Jani var en bättre paus från vardagen än jag hade kunnat önska mig.

16.04.2019 kl. 20:15

Amsterdam, dag 3

Dag fyra i Amsterdam vaknade vi upp till en solig och varm fredag. Det blev den varmaste dagen under resan med +19 grader varmt. Så vårigt, och skönt. Vi gick 14,9 km under dagen, hela 21 885 steg, puh!

Vi började med att gå till Polaberry, ett fint litet café jag spanat in på Instagram på förhand. Vi köpte chokladdoppade jorgubbar och cake pops med oss. Vi skulle på picnic, så vi stannade ännu i en butiken och plockade ner prick allting gott vi kunde hitta på i korgen. Det blev ost, rödvin, juice, croissanter osv. När vi hade köpt en massa goda saker satte vi iväg med riktning mot Vondelpark, en stor park nära centrum, känd för att vara en lokal Woodstock på 60-70-talet. Det var mycket människor igång i den stora gröna parken, mycket familjer, cyklister och folk med hundar. Vi hittade en ledig bänk vid en å, och bredde ut oss med vår drömmiga picnic. Det var så varmt att jag satt i min klänning och strumpbyxor, tröjan var jag tvungen att ta av.

När vi njutit färdigt, gick vi till museumkvarteren. Vi tittade på Van Gogh muséet, Rijksmuséet, men bara utifrån pga. vi inte ville stå i en kö, utan istället njuta av det fina vädret. Vår destination var Albert Cuyp marknaden i De Pijp området.

Där fick vi hela eftermiddagen att gå, och sedan var benen i behov av lite vila på hotellet.

På kvällen beslöt vi oss för att att äta på Hard Rock Café pga. alltid god mat där. Vi åt oss alldeles för mätta, och strosade sedan runt stan till långt efter midnatt, det var ju ändå vår sista kväll i Amsterdam.

15.04.2019 kl. 19:30

Amsterdam, dag 2

Den andra dagen i Amsterdam vaknade vi välutvilade på hotellet. Jag hade på förhand skrivit upp några matställen jag ville testa under vår resa, och brunch på Pluk stod på listan. Vi beställde in tre olika rätter att dela på, lite kaffe och te och så satt vi länge och njöt, förberedde för dagen. Den goda stämningen från brunchen blev allvarligare en stund när vi gick och tittade på Anne Franks hus. Läste boken om Anne Frank i högstadiet och har aldrig glömt den hjärtskärande historien.

Vi gick vidare över de otaliga kanalerna, och när vi kom till shoppinggatan bestämde vi oss för att titta runt i butikerna lite. Det hade lovats fint väder passligt till vår resa, men det var ännu bättre väder när vi var där. Så vårigt och fint! Vi åt lunch på en traditionell Febo, där man väljer sin mat ur en automat.

Vi tog en paus på Karpershoek, Amsterdams äldsta bar. I baren från 1606 fanns det sand på golvet, ett tradition från en tid då man använde tuggtobak och bara spottade ut det på golvet. Med fin sand på golvet var det enklare att städa.

Vår resa var en högst kulinaristisk sådan, vi gjorde inte mycket annat än åt god mat och gick från ställe till ställe. Men det var perfekt då vi båda uppskattar god mat och nya upplevelser. Som den legendariska och fantastiska freakshaken på Ree7 (du måste kolla in bilden nedan). En milkshake med donits, choklad, kex och ja, allt man kan tänka sig.

På kvällen hade vi bokat bord (viktigt att boka bord i Amsterdam om du vill till en specifik restaurang en specifik tid)Bierfabriek. Bierfabriek är en restaurang och bryggeri i ett och samma, med bara en specialitet på menyn i tillägg till alla goda öl som bryggs där. När man sätter ner sig får man en hög med jordnötter, och  av någon anledning var det som vana där att kasta skalen på golvet, så prick hela golvet var fullt med jordnötsskal.

Efter middagen gick vi en promenad runt stan, igenom Red Light Disctrict, dvs. Amsterdams bordelldistrikt. Det är väl något av ett måste när man är i Amsterdam, men kunde inte skaka den obehagliga känslan av människohandel där vi gick förbi en av de mest kända attaktionerna i Amsterdam, som funnits där sedan 1600- och 1700 talet.

14.04.2019 kl. 18:40

Amsterdam, dag 1

Två och en halv vecka sedan, alltså i slutet av mars, var det äntligen dags för vår efterlängtade Amsterdam-semester. Ingendera har någonsin besökt Amsterdam förut, men vi har länge haft staden uppe i våra top 5 ställen att besöka. När det i höstas sedan gick kampanj på flyg till just Amsterdam, kunde jag inte längre stå emot utan bokade på momangen.

Att vi sedan kom att skaffa en till hund bara en vecka innan avfärd var sämsta timingen någonsin och tror jag åldrades ganska mycket av all stress som det förde med sig. Men hundarna överlevde med en kunnig hundvakt, och jag grät inte alltför mycket av att vara ifrån dem, hehe.

När vi anlände till Schiphol flygplats en onsdag några veckor sedan tog vi tåget till centralstationen. Därifrån gick vi till fots. Det var ännu en tid tills vi skulle få rummet på hotellet, så under tiden promenerade vi runt De Negen Straatjes (de nio gatorna),  och provade på lite streetfood tills det var dags för check-in. Efter en kort vilopaus på vårt hotell som låg i Jordaan området var det dags att ta sig ut på stan igen. Vi åt god snabbmat på den lokala kedjan Cipsy King, innan vi gick vidare till Begijnhof och Het Houten Huys, Amsterdams äldsta byggnad. Vi gick till Bloemenmarkt blommarknaden som tyvärr visade sig vara mer en turistattraktion än en riktig blomstermarknad.

På kvällen var det ännu dags för middag, och vi gick från hotellet till närliggande Foodhallen, en hall med streetfood från många olika länder. Vi drack god öl och åt läcrka tacos på Taqueria Lima och till efterrätt blev det varsin frozen yoghurt i ett annat stånd. Efter en bra första dag avslutade vi kvällen på Waterkant med Holländsk öl.

13.04.2019 kl. 17:50

Om en månad

Om prick en månad åker vi till Amsterdam för ett förlängt veckoslut med Jani. Mamma har lovat vara hundvakt och jag kan inte vänta på att komma bort en kort stund. Har aldrig varit i Amsterdam och väntar att få se kanalerna, kanalbåtarna, parkerna, de gamla husen, cyklarna och alla sevärdheterna.

Vi valde ett fint hotell i ett område som heter Jordaan, eftersom det just det området lär ska vara känt för sina restauranger. Så kommer nog äta bra under resan i alla fall.

27.02.2019 kl. 13:52

16 bilder från en måndag i Köpenhamn

Igår tillbringade jag en heldag i Köpenhamn. Brukar resa till Köpenhamn ganska ofta på arbetsresa, då vårt huvudkontor ligger där, och igår var det dags för årets första resa. En resa till Köpenhamn, en av mina absoluta favoritstäder, var en bra start på detta år. Älskar Köpenhamn.

Det var lovat stormigt och mulet, men Köpenhamn överraskade återigen med solsken, några minusgrader och t.o.m. lite snö på marken. Det är så ovanligt med mycket snö på marken att nabbdäck är förbjudna i Danmark. Snön smalt dock fort i solskenet, och det var en jättefin dag. Inte ett moln alltså.

Vår möte och skolningen var kortare än planerat så jag fick ledig tid på eftermiddagen. Då klädde jag på mig halsduken och handskarna och tog mig runt Frederiksberg där vårt huvudkontor ligger. Gick igenom bostadsområden, och det var roligt att igen se andra delar av Köpenhamn.

Alla matbutiker sålde citrusfrukter och lökblommor som tulpaner, narcisser fanns överallt. Solen lös från en klar himmel och solkatterna dansade på de färggranna väggarna.

I den här parken fick inte hundar bajsa

15.01.2019 kl. 20:55

Jul i Köpenhamn

Senast vi var i Köpenhamn var det öppning av alla möjliga julmarknader, julshower, julgator och Tivolis jul. Det var jul, jul, jul i hela stan. Vi gick igenom en massa julmarknader, drack glögg (som smakade illa) och lyssnade på orkestrar som spelade julsånger. Och så såg vi julgubben och en tomte. Här är några juliga bilder från Köpenhamn.

02.12.2018 kl. 09:15

Första gången på Åland

Trots att Åland ligger så nära hade jag aldrig besökt det innan förra veckan, då jag åkte på arbetsresa. Prick en vecka sedan flög jag till Mariehamn och pga flygtidtabeller hade jag mer än gott om tid för att ta min omkring staden. Gick från centrum till västra hamnen, genom stan till östra hamnen, tittade på Pommern, gick tillbaka in till stan och besökte alla möjliga butiker och caféer. Mariehamn var mysigt, fast hade gärna sett mer gamla hus, historiska sevärdheter och sånt? Det var ganska modernt, fast inte på ett bra sätt. Men vad vet jag, jag kanske inte var på rätt ställen? Det var bara mitt första intryck och jag ger Åland gärna flere chanser. Skulle gärna se andra delar av Åland, och gärna när det är varmare och grönare.

Ålänningarna däremot var härliga. Så välkomnande, omhändertagande och genuint snälla.

27.11.2018 kl. 18:15

Heldag i Mariehamn

Hej från Åland! Här sitter jag på Bistro Avenue i Mariehamn. Trött efter en lång dag. Flög hit imorse. Hade kundmöten. Jobbade. Gick omkring prick hela Mariehamn. Och nu dricker jag livets godaste varma kakao eller varm choklad vad ni nu kallar det. Det hade inte det på menyn, men de specialgjorde det till mig! Och inte bara en kopp, utan de kom med en liten kanna som jag drack tre hela koppar ur. Dessutom fick jag ett litet fat med vispgrädde i som jag själv kunde lägga på hur mycket jag ville. Kundbetjäningen här är otroligt bra.

Mitt flyg tillbaka till fastlandet går om två timmar ungefär så jag kom in här på Bistro Avenue för att slippa gå ute i kölden. Det är nämligen kallt här. Och de flesta caféer är stängda. Och biblioteket jag hade tänkt hänga på har stängt idag förstås. Men så glad jag hittade det här stället. Så här sitter jag och myser med min kakao och läser bloggar.

Har aldrig varit i Mariehamn förut, eller aldrig varit på Åland överhuvudtaget, visste ni det? Det är annorlunda än jag tänkte, på både det goda och det onda.

20.11.2018 kl. 19:30

Köpenhamn dag tre och fyra

Dag tre i Köpenhamn vaknade jag aningen bakis efter en rolig utekväll på en liten rökig bar nära hotellet. Slöade på hotellet tills vi gick iväg med sikte på brunch. Hade blivit rekommenderad att äta frukosttallrikarna på HuksFluks och jag måste rekommendera vidare! Brunchen serveras på tallrikar från 10-12 och innehåller cirka allt en kan tänkas vela ha. Äggröra, bacon, nygräddat bröd, kallrökt lax, croque monsieur, chark, crepes med vaniljkräm och passionsmarmelad och ännu en halv blodgrape med brunt socker på. Alltså hör ni hur gått det låter? Beställde ännu in en kopp te och jag var i himlen. HuksFluks låg vid ett mysigt litet torg och nära vårt bord hade de en brasa med öppen eld, i taket hängde skinka på tork.

Senare tog vi elcyklar under och cyklade från hotellet på cykelrunda till Amalienborg, den lilla sjöjungfrun, kastellet och Rosenborg. Vi hade denna gång bokat hotell i den indre by, för att se lite andra områden av Köpenhamn än förut. Och alla dessa slott, kyrkor, parker... så otroligt fina. Älskade Rosenborg och slottsparken runtomkring.

Efter en liten vilopaus tog vi en promenad ner till Nyhavn, eftersom det låg så nära hotellet. Nyhavn, och hela staden var full av julmarknader så vi gick igenom en hel del av dem, drack årets första glögg och tittade omkring.

När vi blev hungriga gick vi till Gasoline Grill som vi hört skulle ha de bästa burgarna i Köpenhamn. Och inte blev vi besvikna. Enkla burgare med goda bas smaker - helt otroligt goda. Mätta och belåtna gick vi och tog några öl, men föregående kvälls festande gjorde att vi var båda rätt trötta så vi gick ganska fort tillbaka till hotellet, såg några avsnitt av min nya favorit serie på Netflix och så slumrade vi.

Lördagen var vår sista dag i Köpenhamn och vi promenerade omkring hela dagen, såg fler julmarknader, gick förbi Tivoli som precis öppnat för julsäsongen och åt en snabb lunch innan det var dags att ta sig till flygplatsen. Dagarna gick så otroligt fort, och trots att vi hann se mycket blev det mycket kvar på listan att se och göra till nästa gång. Den här staden är fortfarande till en stor del oupptäckt och jag ser framemot att upptäcka den mer någon annan gång.

19.11.2018 kl. 10:15

Köpenhamn dag ett och två

När det blev klart att jag skulle åka på arbetsresa två dagar innan min födelsedag föll bitarna ganska snabbt på plats för en förlängd weekend i den Danska huvudstaden.  Bad om en semesterdag för fredagen och bad Jani flyga ner och möta mig i Köpenhamn på torsdag efter arbetsdagen. Ganska bra sätt att fira födelsedag ändå visst?

Men onsdag och torsdag var det först dags för jobb. Interna avdelningsmöten och så kunddag för en av våra kunder på vårt huvudkontor i Frederiksberg. Mötena gick bra och vi avslutade onsdagen med finmiddag på Brdr. Price med våra kunder som precis hade anlänt. En sen kväll som avslutades i min alldeles egna hotellsäng på sextonde våningen på Scandic Copenhagen.

Nästa dag var det kunddag hela dagen, och när dagen var över på eftermiddagen hoppade jag i en taxi och mötte Jani på hotellet vi skulle bo på. Vi började med liten promenad på stan för att fånga de sista ljusa minuterna, och infann oss plötsligt på takterassen av Illum köpcentret. Hela staden var iklädd julbelysning och var om möjligt även mysigare än vanligt.

När vi ätit och vilat på hotellet en stund, beslöt vi oss för att gå ut. Vi hittade en mysig liten bar i källaren av ett närbeläget hus som passande nog hette Basement Bar. Där hade de musik-bingo med låtar från 1980-2010 talet och en massa stunderanden sjöng med i varje låt. Efter några öl började vi också komma in i stämningen och vi hade en fantastiskt rolig kväll.

18.11.2018 kl. 21:00

När vi besökte Efesos

Den enskilt mest imponerande grejen under vår resa till Turkiet, var ruinerna vi såg under vårt besök till Efesos. Efesos är en antik gammal stad som uppskattas ha haft upp till 250.000 invånare under antiken.

Den gamla stora amfiteatern är byggd på 300 talet före vår tideräkning. Amfiteatern har rymt upp till 25.000 människor (!) vilket gör den till en av de viktigaste och största antika amfiteatrarna i världen.

På bilden längst ner ser ni den vackra på fasaden av Celsus biblioteket, det tredje största biblioteket under antiken, byggt år (ca) 117 efter vår tideräkning.

Så otroligt bra bevarat är allting också pga, eller kanske man borde säga trots, restaureringar. Gamla kolonner, statyer, gator, fasader och gamla grekiska inskriptioner på väggarna. Så otroligt häpnadsväckande! Tänk om man hade levt på den tiden.

26.07.2018 kl. 08:30

Det stora Kusadasi inlägget

När vi satt och bläddrade igenom sista minuten resor, var det ett ställe som vi fastnade vid gång på gång. Kusadasi. Vi bläddrade vidare men återkom alltid hit. Billig resa, kort flygresa, passliga datum och så ett härligt litet familjeägt hotell med fin pool. Så jag fick äta upp mina ord om att aldrig mera åka till Turkiet, för bara några dagar efter att vi bokat flög vi 3h 45 minuter söderut.

Och vilken skön semester vi hade! Turkiet visade bara sina bästa sidor och kan inte ens jämföra fina Kusadasi med Side som jag bodde och jobbade i 2013. Vi reste med flickorna och hade alltså en familjesemester, som enligt flickorna gick förbi alldeles för fort. "Vi har ju bara varit här en dag känns det som", sa de när vi skulle åka. För ja, så härligt var det.

Hotellet. Ett litet, familjeägt hotell vid sidan av centrum. Hotellet valde vi mest för familjevänligheten plus poolen. Hotellet låg på en för oss perfekt plats, promenadavstånd till gamla stan, promenadavstånd till Ladie's Beach och utanför centrum. Hotellet var tyst och passligt för barnfamiljer. Nästan alla andra gäster var britter som verkade ha bott på samma hotell flere gånger innan. Inga fulla människor, ingen musik från barer och nattklubbar. Tyvärr var hotellet i desperat behov av en uppfräschning. Det var gammalt och omodernt med hemska sängar och kanske lite.. ja, ofräscht? Så skulle kanske inte rekommendera just det hotellet, eller så ska man iallafall inte ha för höga förväntningar.

Men platsen och poolen gjorde det absolut värt att bo just där. Hotellet hade en stor pool som var perfekt för både vuxna och barn. Där flöt vi omrking i våra simringar, solade på bekväma solstolar som det aldrig led brist på, och beställde drycker från poolbaren. När vi skulle gå ut brukade vi gå in till gamla stan, och så ta taxi tillbaka. Hotellet låg nämligen uppe på kullen, så det var behagligt att gå ner, men vi orkade aldrig gå upp tillbaka. Taxin kostade dessutom bara 3€ en väg, så vi använde taxi med gott samvete dagligen. Brevid hotellet låg förutom taxistolpen, även 3 minimarkets, 1 större butik och ett apotek. Allt man kan tänkas behöva alltså. I hotellet fanns en liten minimarket också, men vi besökte det inte ens en gång.

Vi bodde i en lägenhet eftersom hotellet inte hade frukost, men det var kanske till och med ännu bättre på det här viset, så fick vi själva bestämma vad vi ville äta. Det blev turkisk yoghurt med honung och granola, nygräddad bröd varje morgon, ost, gurka och de godaste tomater jag någonsin ätit, juice, vattenmelon och nektariner så saftiga att det bara rann ur dem. Vi valde inget all-inclusive hotell denna gång och måste säga att det var skönt att inte vara bunden att äta på samma plats eller under vissa tider. Vi hade mycket bättre matupplevelser under denna resa.

Själva rummet var basic med kokvrå, ett sovrum, och så två utbäddbara soffor i vardagsrummet. Luftkonditioneringen kostade extra, men för bara 5€ i dagen var det absolut värt det, och livsviktigt i hettan! 35€ betalade vi för en vecka. Luftkonditioneringen låg i vardagsrummet, så där var det kallt, medan det var varmt i sovrummet - så efter första natten böt vi om så flickorna som frös fick sova i sovrummet och vi vuxna som hade varmt fick sova på det utbäddbara sofforna (sängarna var precis lika obekväma som sofforna, så det störde inte).

Vi hade eget kök med kokplatta och kylskåp, men det enda vi använde det till var frukosten. Badrummet var gammalt och rätt ofräsch det också, men vi behövde ju bara snabba duschar efter poolen och stranden. Balkongen vette ut mot gatan, men det var en lugn och tyst gata så det gjorde ingenting, och nedanför balkongen växte ett stort Lime-träd så vi hade kunnat plocka färska limes varje morgon.

Stranden. Hotellet låg inte vid stranden men på promenadavstånd till den populäraste stranden Ladie's Beach. Det är en lämplig strand för familjer då stranden är av fin sand och väldigt långgrund. Dock ska man vara förberedd på folkmängd. Vi var ofta tvungna att vänta på lediga solstolar, som kostade 2€ för två stycken + 2€ för parasoll. Vill man ha lugnare stränder blev vi rekommenderade Long Beach och Silver Beach men vi hade det så bra på Ladie's Beach så vi höll oss där. En dag när vi hade hyrbil skulle vi besöka nationalparken Milli Park och bada där, men parken hade redan stängt när vi kom fram.

Restaurangerna. God mat för det mesta, vem gillar inte Turkisk mat liksom? Men nivån på maten var varierande. Som tur hittade vi en stammisrestaurang som vi sedan besökte flere gånger pga. god mat, utmärkt service och bra plats i gamla stan. 4 Brothers hette den. Sista kvällen åt vi finmiddag vid stranden på en skaldjursrestaurang vid namnet The Next Beach Club and Restobar där maten var god, vitvinet kallt och servitören hade jobbat på Viking Line och kunde prata lite finska. Vi satte oss ner strax innan solnedgång och det var en av de bästa minnena från resan. Så otroligt vacker vy över Egeiska havet! Långt borta kunde man även se den Grekiska ön Samos. Maten är ju dessutom löjligt billig i Turkiet, vi betalade nog som mest 32€ för fyra personer. Prova den Turkiska pizzan Pide med ost!

Nattlivet. Igen - ingen aning, haha. Vi hade en familjesemster och gick och la oss vid midnatt de flesta kvällar. Istället tog vi varsin Efes någon kväll på vår egen balkong när flickorna gått och lagt sig.

Shopping. "Äkta fejk" gjorde de flesta butiker reklam med. Turkiet är ju piratvarornas lovade paradis. Alla märkeskläderna fanns att få, i billig, sämre kvalitet förstås. Köpte bara sådant jag verkligen behövde som solglasögon (efter att Bentley ätit upp 3 par redan), en plånbok (min förra gick sönder i dragkedjan bara någon vecka innan resan), flipflops (hittade inte för livet mina flipflops där hemma, måste ha tappat bort dem) och så bekväma sneakers att ha på när vi skulle gå längre promenader. Kan visa er senare vad jag köpte. Den stora basaren i gamla stan är sevärd bara i sig själv också, och flickorna älskade att gå omkring och titta, och försöka sig på att pruta. Fick lätt bort 50% av priser var som helst.

Aktiviteterna. I Kusadasi finns 4-5 stora vattenparker, och det är ju nästan ett måste! Vi besökte Adaland, den största vattenparken, och tillbringade en hel dag där. Vi simmade, åkte otaliga mängder vattenrutschbanor och skrek av skräckblandad förtjusning!

Utanför Kusadasi ligger Pigeon Island (som staden fått sitt namn efter) med ett vackert gammalt fort/befästning som kallas Kusadasi slott, och skyddsmurar runt hela ön från ca. 1400-talet. Det är en fin liten ö som man lätt kan gå runt och inne i fortet är ett gammalt val-skelett man kan titta på. Utanför fortet finns även en liten fågelinhängnad med påfåglar och en kanin.

En annan dag hyrde vi bil och stack iväg tidigt för att komma fram till ruinerna av den antika staden Efesos. Där fanns de så otroligt bra bevarade arkeologiska ruinerna efter en stor amfiteater och fasaden på det vackraste antika biblioteket jag sett. När vi besämde oss för att åka till Kusadasi, var bilden på Celsusbiblioteket en av de första jag fick syn på och fick då Jani att lova att vi skulle besökta det. Tyvärr var hettan outhärdlig att trots att det hade funnits massor att se och titta på valde vi bara den stora amfiteatern och så biblioteket innan vi flydde tillbaka till bilen med varsin glass. Höll på att gå sönder av hettan!

Förutom Efesos skulle vi köra bil ner till nationalparken Milli Park för att gå omkring och så bada vid stranden där. Men tyvärr kom vi fram för sent och parken hade redan stängt. Så vi försökte komma på andra ställen att besöka men det stod still, försökte google men hittade ingenting. Så lite besvikna var vi ändå att det inte fanns mer att se. Det dåliga med sista minuten resor är att man kanske inte har lika mycket tid att undersöka stället på förhand och scouta platser man vill se.

Hade vi haft längre semster hade vi nog åkt över till Samos på dagsutflykt, eller bilat längre vägar till platser som Pamukkale, Bodrum, Marmaris osv.

Tips. Ska du åka till Kusadasi rekommenderar jag att 1) boka ett hotell utanför stan med promenadavstånd till gamla stan 2) reser du med barn, bada vid Ladie's Beach 3) reser du med barn, åk INTE i juli-augusti pga. så jävla hett! 4) njut av den turkiska maten, ät kebab och pide 5) missa inte solnedgången 6) prova caramel glassen i glasstånden längs gatorna, den mörkare är dögod, prova inte den ljusare varianten 7) besök Efesos och Kusadasi slott

23.07.2018 kl. 12:00

Ska semestra igen

Det har varit intensivt på jobbet, igår jobbade jag ännu hemifrån till kl.21. Men nu är två (en och en halv) arbetsvecka förbi och jag ska semestra igen! Vi bokade nämligen en sista-minuten resa på lördagen och imorgon åker jag till Kusadasi i Turkiet. Jag som aldrig skulle sätta en fot i Turkiet mera efter att jag bodde och jobbade där 2013. Men ska i allafall till en annan del av Turkiet och tror det kommer att bli en toppen resa. Flickorna reser med oss såklart så det ska bli massa bad, stränder, god mat och värme. Vet inte om jag hinner uppdatera under veckan, så om här står tyst vet ni var jag är iaf.

Följ med på resan via min Instagram istället!

11.07.2018 kl. 18:30

Eufori i Köpenhamn

De sista dagarna i Maj tillbringade jag i Köpenhamn. Vi skulle hålla i trådarna för en webinar, så vi jobbade från vårt huvudkontor i Köpenhamn i några dagar.

I Köpenhamn var det en riktig värmebölja. Jag skämtar inte. Det var stekhett i hela staden. Men ändå var det en av mina favoritresor till Köpenhamn. Vi hade så roligt! Vi hyrde cyklar på hotellet. Besökte Glyptoteket som var stängt senast jag var i stan. Åt massor av god mat hela tiden. Hängde på terasser med kalla drycker. Hade djupliga diskussioner om livet. Tog en svängom till Christiania. Drack oss tipsy och cyklade runt i Köpenhamn tills solen gick ner. Stannade ännu på vägen till hotellet, tog en öl i en park. Hade en så otroligt rolig kväll, var så glad, och kände mig nästan helt euforisk där jag trampade fram med en varm sommarvind i klänningen.