Några kalla dagar i Köpenhamn

En vecka sedan var jag i Köpenhamn i några dagar. Det var frågan om en arbetsresa så hade inte så mycket fritid tyvärr. Brukar gilla Danmark och den här resan var inget undantag. Vi kom fram rätt sent på onsdag kväll och eftersom jag var så jättetrött orkade jag inte ta mig runt stan som jag hade tänkt. Istället fick det bli hotellsäng med krispigt frächa lakan, bloggar och en påse Dumle - vilket jag måste medge var precis det jag behövde, en lugn kväll. Hotellet låg nära huvudtågstationen, mittemot Islands Brygge, där vi skulle delta i en konferens följande dag.

Pga tidig kväll vaknade jag tidigt och var pigg. Gjorde mig klar för dagen och så tog jag mig ner till restaurangen för frukostbuffé. Plockade med mig sånt jag tyckte var gott och satt mig vid ett fönster med en kopp te.

När jag var klar var det ännu närmare två timmar kvar till konferensen så jag klädde på mig varmt och gick ut på en promenad. Försökte undvika platser jag besökt tidigare, så promenerade längs kajen, svängde upp till H. C. Andersens Boulevard och gick runt i parken vid Glyptoteket. Själva Glyptoteket var stängt tyvärr så det får bli till nästa resa. Det var en isig vind i Köpenhamn den dagen, men ändå så skönt att ta en morgonpromenad. Vi hade en bra konferens med roliga människor, givande workshops och åt god mat innan vi tog ett mycket sent flyg hem igen.

22.03.2018 kl. 07:30

Det stora York inlägget

Min vecka i York var min första resa till Storbritannien över huvudtaget. Vet inte riktigt varför, men har inte blivit av att åka dit förut. Men nu när min kompis Linda bor där måste jag ju passa på. Alltid roligt att besöka något ställe där någon man känner bor, för man får en helt annan insikt i stället. Man ser hur de lokala bor och lever. York har runt 150 000 invånare om jag minns rätt, ändå såg jag knappt ett enda höghus där, och inga skyskrapor. Det är som en stor småstad liksom, vilket jag gillade. Gamla, fina byggnader, kullerstensgator och så mycket historia. Kan varmt rekommendera York, och ska nog själv åka tillbaka snart!

Jag hade bokat flyg till Manchester pga direkt flyg, och så tog jag tåget en och en halv timme till York. Där hämtade Linda och hennes sambo Phil upp mig. Vädret var varierande och jag hann uppleva regn, sol, molnigt och snöstorm. Allt i York var så.. engelsk på något vis. Precis så jag hade tänkt England skulle vara. Lummigt, små söta stenhus, vänliga människor, omväxlande väder, gröna ängar, får, herrgårdar.

Hade några punkter jag ville förverkliga under min vecka i York, och kan nog kryssa av de flesta. Vi hann med så mycket, och hade så roligt.

Hotellet. Det finns mycket små söta bed and breakfasts och inns i York, men även fina hotell. Själv bodde jag hos min kompis Linda, men det var nog också som att bo på ett femstjärnigt hotell. Hade eget rum med badrum, TV på rummet, ”minibar” med drycker, och allt jag kunde tänkas behöva. Det var verkligen som att bo på hotell, fast med en kompis och med en gullig hund.

Linda bor i ett relativt tyst bostadsområde i ett sk. detached house, i ett fint tegelstenshus med blå garagedörr <3 Ändå vara det promenadavstånd till ett stort shoppingcenter med matbutiker, inredningsbutiker, klädbutiker, bio och allt det där. När vi skulle in till centrum tog vi buss, och det tog ungefär 20 min.

Restaurangerna. Den andra kvällen i York fick jag delta i en middag Linda hade ordnat för hennes kolleger. Vi åt på Cosmo där man betalade 15 pund och fick äta så mycket man orkade. Kan rekommendera, då man kunde välja från allt mellan sushi till pasta och sallader. Plus poäng för god mojito.

Blev förtjust i cafét och restaurangen Bettys där vi hade bokat in oss på afternoon tea och åt lunch dagen efter. Lite åt det dyrare hållet men definitivt värt, allting var så gott!

Min sista dag i York besökte vi en pub för att äta lunch, för det hör ju nästan till när man är i England va? Vi åt Sunday roast på en tyst liten pub i en tyst liten by en timme från York. Brasan var tänd och hundar var välkomna med in.

Bra nivå på restaurangerna vill säga, finns något för alla!

Stränderna. I York finns ingen strand vad jag vet, (besökte ju under vintern så kan hända att jag har fel) men kusten lär inte ligga så himla långt ifrån så man kan åka till någon kuststad och gå på stranden om man vill. Det ligger definitivt på min to do lista under nästa gång i York. Ska se till att besöka någon annan tid än vintern bara.

Nattlivet.  Efter några drinkar på restaurangen Cosmo kan jag ju inte säga att jag bekantade mig med nattlivet så mycket, och då vi hade så mycket program så gick vi och lägga oss rätt tidigt, men det lär finnas många bra barer och nattklubbar. Britter kan det där med att festa, det har man ju hört förut.

Shopping.  Oj shoppingen! Hittade så mycket fint, önskar jag bodde i England och kunde shoppa där hela tiden. Själv shoppade jag mest kläder och det var superbilligt, som jag nämnt köpte jag skor för runt 3€. Besök även designer outleten utanför stan, där finns många butiker och allting är på rea.

Aktiviteterna. I York finns det massor att se och göra. Mycket historia för den som är intresserad. Men förutom gamla byggnader finns där även fina parker, museum, gågator, torg, och annat att göra. Mycket var stängt nu under vintern så det finns nog ännu mer att se och göra under sommaren. York har även otaliga evenemang att delta i om man vill. Jag rekommenderar även att ta sig utanför stan, i de mindre byarna för att se livet där.

17.03.2018 kl. 22:30

Sista dagarna i York

När jag skrev det senaste inlägget var jag i England, som bäst är jag i Köpenhamn. Men vi tar en resa i gången. Mina sista dagar i England var kanske de allra finaste. En morgon vaknade jag till snöstorm men det visade sig bli den finaste dagen under hela resan när snön smalt bort på eftermiddagen och solen sken från en klarblå himmel.

En annan dag vaknade jag till perfekt vårväder men efter att vi gjort stan började det ösregna. Varierande alltså, precis som jag hört att England ska vara.

(Krokusar i Mars!)

Under mina sista dagar i England åt vi bl.a. lunch på Bettys där vi druckit afternoon tea dagen innan. Vi ville fira fin dag och fin vänskap så efter lunchen beställde vi inte en men två efterrätter var. Pga varför inte liksom? Dog så goda bakelser det var!

En annan dag fick jag bestämma vad vi skulle äta och då fick det ju förstås bli fish and chips. Det måste man ju pröva på i England inte sant? Gott var det, visste inte att de vanligtvis hämtas på restaurangen, eller chippy som det kallas, men äts hemma. Något annat jag inte visste var att de ofta äter mushy peas som sidorätt alltså typ ärtpuré.

Jag hade på förhand kollat att det skulle gå en pjäs på Royal Opera som jag ville se (främst för att en skådespelare från Emmerdale skulle vara med, haha jag vet, men är Emmerdale fan for life). Så en kväll hade jag bokad biljett till pjäsen ”Strangers on a train”. Pjäsen var bra om än ganska lång och jag fick se inte en utan TRE Emmerdale stjärnor då det dessutom satt två andra i publiken! Fatta vad lycklig jag var då.

Under en av de finare dagarna passade vi på att gå runt stan på sightseeing och gick bl.a. uppe på den gamla stadsmuren, i en park, över den stora ån och på smala kullerstensgator.

Min sista dag i York regnade det jämnt så hade inte lust att göra så mycket. Då packade vi oss i bilen alla tre plus hunden och så åkte vi på roadtrip. Vi åkte norrut och hamnade av en slump i en gammal handelsstad från 1200-talet. Där gick vi omkring tills vi blev hungriga för då åkte vi vidare i jakt på någon mysig pub. En till sak man måste göra i England, gå på pub. Slutligen hittade vi en bra pub i en liten by och beställde öl och sunday roast, satt vid brasan och hade det bra.

En hel vecka i York alltså, tusen tack Linda och Phil för att ni orkade med mig, hade superroligt. Alla bilder hittils är mobilbilder så ska lägga upp några riktiga kamerabilder bara jag har tid.

14.03.2018 kl. 21:24

Vårdagar i York

Det är redan min fjärde dag i England och vi har gjort massor. Igår på onsdagen tog vi bussen till ett shopping center en bit utanförstan, eller en designer outlet är det egentligen. Lindas sambo Phil jobbar där och vi skulle shoppa lite och sedan åka hem med Phil när vi var färdiga. Shoppade bara en skjorta men gick omkring i flere timmar och kände och provade. Åt en megalunch på en diner i Amerikansk stil och snart var det redan dags att åka hem.

Vi tog bara en kopp te hemma hos Linda och så gick vi nästan genast till bion. Denna gång såg vi "50 shades freed" som är tredje och sista delen av 50 shades of Grey serien. Gillade även den här sista delen, även om böckerna var bättre. Det är billigt att gå på bio här, runt 7€ för en bekvämare VIP stol, inte så illa alltså.

När vi kom ut från bion regnade det, men annars var det en fin vårdag. Gissa min överraskning då när jag idag vaknade till en snöstorm?! Grät lite inombords för jag hade tänkt ägna mig åt turistande och fotografering just idag, och nu var allting täck i snö och slask.

MEN. Som tur är ju detta England och redan när vi stack hemifrån några timmar senare hade det mesta smält bort, och dagen blev slutligen den finaste dagen hittils med blå himmel och sol. Vi hade bokat in Afternoon Tea på Betty's inne i stan så vi tog oss in i god tid och gick omkring lite på stan innan. Betty's var amazing. Vi beställde in varsitt te, och så fick vi en kakställning fullt av bröd, scones och härliga små bakelser. Där satt vi i flere timmar och bara njöt, lyssnade på pianisten som spelade och planerade dagen.

Efter testunden gick vi omkring stan och turistade lite, tog obligatoriska foton i telefonkiosken, gick i parken, beundrade York Minster och shoppade lite.

På kvällen var det dags för teater. Jag hade på förhand kollat in pjäsen "Strangers on a train" och tyckte det kunde vara spännande att gå på teater medan jag var i England. Sagt och gjort, hade biljetter för kvällens föreställning. Det var en rolig upplevelse och pjäsen var bra. Ett perfekt slut på en perfekt dag, trivs verkligen här.

09.03.2018 kl. 01:29

Första dagarna i York

Hej från York!

Jag är i England denna vecka och hälsar på min kompis Linda. Linda har bott här i 2 år redan så det var definitivt dags att hälsa på. Det är min första gång i Storbritannien och jag gillar det massor. Människorna är så vänliga, allt är så Engelskt och här är det nästan vår redan!

Jag landade på Manchester flygplats igår på morgonen och så tog jag tåget till York. Där hämtade Linda och Phil upp mig på tågstationen och så åkte vi hem till dem och avnjöt min första kopp chai latte. Igår på den första dagen gjorde vi inte så mycket, mest för att jag var trött efter en tidig väckning. Så jag fick en tur runt huset, fick göra mig som hemma, vilade en stund, tog oss en runda i butikerna här nära (allt är så billigt här!) och så avslutade vi dagen med middag hemma följt av filmkväll. Vi såg "Murder on the Orient Express".

Min andra dag i York började vi med frukost och soffhäng följt av promenad med hunden Zinja.  Vi gick till en park här nära och skulle mata änderna, men de var nog lite rädda för hunden och höll sig på avstånd. På dagen tog vi oss till bion, vi skulle kolla på "Red Sparrow" och hade bokat VIP platser. Bion var jätte bra, spännande, skrämmande och äcklig ibland men så fängslande. Blev seriöst kär i huvudkäraktären som spelas av Jennifer Lawrence.

När vi kommit hem från bion gjorde vi oss färdiga för stan, och tog en shoppingrunda (sa jag redan hur billigt allting är här? Köpte ett par skor för 3,90€! ) och sedan mötte vi Lindas arbetskompisar på restaurangen Cosmo för middag. På Cosmo betalar man 15 pund och så får man äta så mycket man vill. Fanns bl.a. italiensk, kinesisk och nepalesisk mat, asian fusion och sushi och så en gigantisk efterrättsbuffé. Jag åt så jag nästan hade svårt att andas efteråt och nu ligger jag i sängen i någonslags matkoma. Klockan är 23 här så gå och lägga mig nu, ska försöka mig på någon uppdatering här under veckan ännu!

07.03.2018 kl. 00:57

Eze, Frankrike

Besöker ni Nice, Monaco eller något i närheten rekommenderar jag att åka till den lilla söta bergsbyn Èze som man passerar på vägen från Nice till Monaco om man tar den fina kustvägen istället för motorvägen. Obs! Éze village är byn som ligger uppe i bergen och det är denna plats jag menar, inte Èze-sur-Mer som ligger nere vid havet.

Éze har en lång histora och själva byn som vi gick igenom är från medeltiden. Små kullerstensgator, fina gamla stenhus och en oslagbar vy över kusten. Hade lätt kunnat tillbringa en hel eftermiddag där, stanna på någon av restaurangerna eller caféerna.

22.02.2018 kl. 22:30

Pizza och gelato i Italien

När vi var i Monaco två veckor sedan, hade vi hyrbil och bestämde oss därför för att ta oss omkring lite. Själva Monaco kan man gå från ända till ändå, så att se något annat var roligt. Vi var ju Frankrike dagligen, men en kväll när vi ville ha pizza bestämde vi oss för att åka över till Italien som bara låg en halv timme ifrån. Min arbetskompis som bott i Italien, och Europcars personal rekommenderade Sanremo, som låg ungefär en timme från Monaco så det fick bli vårt mål.

Vi körde iväg när solen började gå ner och kom så småningom fram till en liten hamnstad. Vi promenerade runt den lilla hamnen, kollade efter någon restaurang och plötsligt stod vi mitt i en folkmassa som var på väg någonstans. Vi såg att gågatan var avskiljd med portar där man gick igenom en säkerhetskontroll. Vi bestämde oss för att följa massan och gå och se vad som pågick och det kom fram att det just den kvällen, just där var musikfestival där de skulle avgöra Italiens bidrag till Eurovisionen :)

Vi gick slutligen tillbaka till hamnen, hittade en mysig taverna att äta pizza på och så gick vi ännu till och köpte varsin italiensk glass - gelato - till efterrätt. Det var en fin kväll i Italien och så hade vi nu besökt tre länder på tre dagar.

20.02.2018 kl. 08:30

En femstjärnig kväll på Monte Carlo Casino

Är man i Monaco är det nästan obligatoriskt att besöka det kända Monte Carlo casinot eller hur? Eller så resonerade vi i alla fall och jag bokade bord på en av restaurangerna. Tänkte att vi kunde fira vår semester lite genom att lyxa till med en femstjärnig kväll på casinot.

Så vi klädde alla upp oss, jag hade min lilla svarta + svarta klackar + rött läppstift + lockat hår och killarna hade svarta stiliga kostymer. Kände mig lite pirrig faktist när vi stegade in genom de stora dörrana på casinot då det stod två säkerhetsvakter vid varje dörr. Väl inne i den stora hallen avtog pirret och det var bara så fint. Tänk att på alla fina/kända människor som gått där före oss?

Middagen bestod av ostron, vin, en perfekt stekt biff, efterrätt och allt var gott, gott, gott. Efter middagen tog vi en tur runt casinot (som var mycket mindre än jag tänkt) och sedan tog vi oss till hotellet för en sista natt där, på morgonen åkte vi hem.

17.02.2018 kl. 21:00

Det stora Monaco inlägget

Vår semester kröp på så snabbt att jag inte alls med i tankarna, och hann således inte bygga upp några förväntningar för resan. Men efter ett förlängt veckoslut i Monaco är jag helt förälskad i kusten runt Côte d'Azur, eller Franska rivieran. Häpnadsväckande landskap, fantastiska vyer, det turkosa Medelhavet och alla de fina husen. Det var kärlek vid första ögonkastet helt enkelt.

Vårt flyg landade i det soliga Nice, och hela vägen till Monaco såg vi det turkosskimrande havet. Luften var sval men inte kall, och det kanske var den ultimata tiden att besöka området. Det var inte många turister igång, inga köer någonstans och på många platser var vi alldeles själva.

Kustvägen slingrade på bergsväggarna, igenom små söta byar, över djupa dalar och överallt fanns det något att beundra.

Vi hade hyrt bil för hela resan, och pga det såg vi massor. Vi tog dagligen dagsturer till Frankrike, och en kväll tog vi oss till Italien som låg nära. Vi gjorde så mycket så det känns som om vi varit borta i en vecka.

Hotellet. Ett härligt och stiligt fyrstjärnigt hotell i Monte Carlo. Hotellet låg centralt, men då hela Monaco är byggt uppåt så var höjdskillnaden ner till hamnen ganska stor vilket betydde MÅNGA trappsted, vilket är något att tänka på om man reser med barn eller rörelsehindrade personer. Själva rummet var rätt litet som det brukar vara i Europa, men fint och alldeles lagom stort för tre personer. Vi hade toalett och så badrum skilt. Ett stort plus för hotellet var parkeringshallen vilket var absolut nödvändigt då vi hade hyrbil. Det finns gatuparkering men det är svårt att hitta lediga platser. Med parkeringshall behövde vi aldrig fundera på det, och så fort vi lärt oss använda hallen och få rätt biljett i rätt automat så var det hur enkelt som helst. Frukosten var jättegod! Lite speciellt var det att man själv skulle steka sina ägg och värma sina pancakes, men det fanns ett stort utbud och det mesta var jättegott! Runt omkring hotellet fanns inte så mycket, men det kanske beror på att vi reste under lågsäsong så alla ställen var inte öppna. Hotellet hade en egen pool, men den är inte uppvärmd så det fick bli till nästa gång.

Första dagen gick vi ner till hamnen, men efter att vi pustat och stånkat oss upp för trapporna tog vi bilen alla andra gånger, bekväma som vi var. Det gick bussar förbi hotellet så det hade kanske också varit enkelt om vi hade satt oss in i tidtabellerna.

Platsen på hotellet var bra, fin utsikt över staden, promenadavstånd från casinot och ändå lugnt och tyst fast vi hade fönster ut mot vägen.

Stranden. Vi besökte stranden en gång för att känna på vattnet, men då vi reste under vintern var det kallt och bara en handfull människor som badade. Stranden var rätt liten, och utanför stod en jättelik tanker så hade kanske inte ändå simmat just där. Stranden bestod av litet grus, det var alltså inte frågan om en sandstrand.

Restaurangerna. Prick all mat vi åt var god, och vi åt nästan hela tiden. Första kvällen åt vi goda burgers på Grubers på gågatan vid Port Hercules, andra kvällen åt vi pizza i Italien (med gelato till efterrätt) pga obligatoriskt när man en gång är där, och tredje och sista kvällen lyxade vi till det med trerätters på den fina Le Train Blue restaurangen på Monte Carlo Casinot. Vill man äta där ska man nästan boka bord på förhand, vilket vi alltså hade gjort. Le Train Blue är inrett i gammal orientexpressen stil. Vi hade klätt upp oss, beställde ostron och vin och njöt av upplevelsen. Maten var rätt dyr i Monaco (allt är dyrt i Monaco) men alltid prisvärt, och pizzan i Italien var löjligt billig.

Nattlivet. Vi gick aldrig ut, utan efter långa dagar igång somnade vi alltid innan midnatt. Enda gången vi var "sent" ute var när vi besökte casinot. Där hade man gärna kunnat ta en drink om man inte varit så trött som jag var, hehe. Tips på det alltså. Tror det kan vera mera fester och nattklubbar under högsäsongen dock.

Shopping. Det enda jag köpte var en deodorant och en chokladask till mamma som tack för att hon var hundvakt? Den här resan handlade inte alltså om shopping, utan att se och upptäcka nya platser. Skulle jag ha shoppat hade jag nog besökt shopping centret vid hamnen Fontevieille, vi gick förbi där och det såg ganska bra ut. Gick förbi x antal lyxbutiker också förstås, men 500€ för ett par jeans eller 1000€ för en jacka är lite orimligt kan jag tycka.

Aktiviteterna. Vi hade bokat en hyrbil direkt från Nice flygplats som vi hade under hela vistelsen. Det kanske inte är för alla men för oss var det absolut det bästa alternativet. Obs på att det är svårt att hitta parkering längs gatorna, men parkeringshallarna räddar en. Dessutom lönar det sig att hyra en liten bil som får plats i de trånga parkeringshallarna. Vi besökte Frankrike dagligen, och en kväll körde vi till Sanremo i Italien. En av de roligaste utflykterna var när vi körde upp till bergsbyn Ezé i Frankrike och gick runt i den medeltida gamla staden där.

Vi hade alltså en fantastisk liten getaway i Monaco, och jag känner mig riktigt utvilad. Blev kär i kustlinjen Frankrike - Monaco - Italien och kommer definitivt att åka tillbaka någongång. Skulle vara roligt att ta flickorna me, hyra bil, och köra längs hela kusten.

13.02.2018 kl. 12:00

Om en månad reser jag till Medelhavet

Idag är det prick en månad tills jag får flyga iväg söderut. Jani, min pappa och jag har bokat resa till Monaco för ett förlängt veckoslut i februari. Vi ska fira att pappa nyligen fyllt 60 år, vi ska beundra det turkosa Medelhavet, åka runt med hyrbil, och kanske även besöka ett casino och leka James Bond.

Titta så fint vårt hotell ser ut!

(Bild från Google)
08.01.2018 kl. 08:00

Två novemberdagar i Köpenhamn

I måndags åkte jag tidigt morgonflyg till Köpenhamn, för att tillbringa två dagar där. Det var businessresa så tyvärr hann jag inte se så mycket av staden. Den som romantiserar arbetsresor har fel. Det är sällan man har tid för något annat än jobb.

Hela måndagen gick åt till vår kund-dag. Allt gick bra och jag hade jätte roligt. Vi avslutade dagen med middag på Fredriks Have, en liten men mysig restaurang i Frederiksberg. Vi åt en lyxig femrätters middag och diskuterade om allt arbetsrelaterat. Flere timmar senare när vi var färdiga, tog vi oss ännu till Tivoli för att beundra julbelysningen. Hela Tivoli var täckt av ljusslingor och det var så fint! Sån julfeeling där.

När Tivoli stängde gick de andra vidare, medan jag tog mig till hotellet, trött efter en lång dag. Bodde på så himla bra hotell, Scandic Webers. En kort promenad från tågstationen och Tivoli och så fint inuti. Sov som en prinsessa i den härliga hotellsängen, och ville inte stiga upp så jag missade hotellfrukosten tyvärr. Istället tog vi take away bagels med min kollega när han vaknat.

Även hela tisdagen gick åt på kontoret med att träffa massa nya människor och se nya program, så det blev ingen sightseeing på tisdag heller. När vi var klara tog vi metron till flygfältet, shoppade lite på tax freen, och så åkte vi hem.

Det var fint att besöka Köpenhamn, men synd att jag inte hann se så mycket denna gång.

02.12.2017 kl. 17:59

Tänker tillbaka till varmare breddgrader

En våt, ruskig och kall augusti morgon som denna kan det vara skönt att ta på sig något varmt, dricka gott te och minnas tillbaka till värmen i sydligare breddgrader några månader sedan. Åh Grekland ♡

07.08.2017 kl. 08:28

Kos - pooldag

Vad är härligare, än att ibland tillbringa en hel dag vid poolen? Skulle knappast orka alla dagar, men ibland. Tycker det är skönt att på semester ta en dag som man inte egentligen gör annat än går till poolen, känner doften av solkräm, lyssnar på musik eller läser en bok, hämtar gratis drycker när man vill, går till poolbaren och tar något saltigt till lunch, går och badar, sätter sig i solstolen, somnar, vaknar alldeles yr, tar ett dopp, torkar i solen. Efteråt är man alldeles matt, kinderna är röda och huden är solbrun när man går ut och äter middag på kvällen. Aaah, älskar den känslan.

03.07.2017 kl. 14:28

Kos - Zia, höjder och höjdpunkter

Slutet på vår roadtrip, och höjdpunkten på resan enligt mig, var när vi stannade i Zia för att äta middag. Vi hade fått tips om att besöka Zia vid solnedgång och det kan jag tipsa vidare om. Vyerna från Zia är fan-tas-tis-ka! Zia är en bergsby, och därifrån ser man ner över norra kusten av Kos, och en bit ifrån ser man ön Kalymnos. Lönar sig dock att boka bord om man vill äta på någon restaurang just den tiden. Det hade vi lyckligtvis gjort i god tid och fick det bästa bordet på restaurang Oromedon. Där satt vi på takterassen, under vinrankor med vyer som var så häpnadsväckande fina, att det var svårt att komma ihåg att äta.

Personalen på restaurangen var toppen och servicen likaså. Alla var så snälla, och vi blev väl omhändertagna. Till exempel tillredde de en grekisk rätt (saganaki) bara till oss som jag inte hittade i menyn och frågade efter, och när de kom med efterrätten hade de lagt tomtebloss (spratelstickor på västnyländska) på rätterna och så sjöng de "happy birthday" till oss alla trots att ingen av oss hade födelsedag eller ens hade nämnt något om en födelsedag, haha. Hela restaurangen vände sig om och tittade på oss. Så knäppt, men ändå så roligt.

När vi skulle betala notan fick vuxna dessutom en gratis alkoholfri dryck och flickorna fick varsin slickepinne. På vägen hem körde vi med taket nere och tittade på stjärnhimlen. Det var en varm kväll, vi slingrade ner för berget längs serpentinvägar, lade upp händerna i luften och tjöt och fnissade. Livet var sådär extra härligt just där och just då.

02.07.2017 kl. 14:05

Kos - roadtrip och paradise beach

På vår roadtrip runt Kos var vi på jakt efter en sandstrand, och hittade kanske den finaste av dom alla - Paradise Beach.

En lång strand med vit, finkornig sand vid en turkos havsvik. Stranden levde alltså upp till sitt namn. Solstolar fanns det inte så många av, och de kostade 8€ för 2 stolar + parasoll. Men restaurangen är toppen och har god mat för rimliga priser tyckte jag. Vi började med ett dopp i havet, solade lite, åt lunch och så fortsatte vi med strandhäng en stund till. Det var en härlig dag på Paradise Beach!