Kos - Roadtrip, turkost hav och varma källor

En dag under vår semester på Kos, bestämde vi för att hyra en bil för att ta oss runt lite. Kos är en så liten ö att det lätt går att ta sig runt på en dag. Vi hyrde en cabriolet, och visst var det skönt att åka och köra på små vägar förbi vingårdar och fina landskap då den varma vinden blåste i håret och solen värmde huden.

Vi tog en tidig start, och vårt första stop på vår roadtrip var de varma källorna nära vårt hotell. Till Dodekanisos ögrupp hör förutom Kos, även Nisyros som är en vulkanö, och pga detta finns det även varma källor på Kos. Där på stranden strömmade det varmt vatten från underjordiska källor, och bildade varma källor - naturens egna bubbelbad. Okej, det luktade lite lite svavel, men inte så mycket att det störde. Definitivt värt ett besök!

Vattnet var så hett att man ibland var tvungen att ta ett dopp i det betydligt svalare havet på andra sidan stenmuren. Så knäppt att det på ena sidan en stenmur kan vara hett vatten, och på andra sidan vanligt havsvatten!

Havsvattnet här var turkost och väldigt klart, så det blev många dopp i det fina Egeiska havet.

01.07.2017 kl. 13:41

Kos - ruiner, parker, och gamla stan

Vårt hotell låg i Psalidi, en stadsdel/by ungefär 4 kilometer från Kos stad. Det var ändå lätt att ta sig in till centrum med lokalbussen, så det gjorde vi ganska ofta. Ibland åkte vi in för att äta, ibland för att shoppa och ibland bara för att gå omkring och ta en titt. Speciellt gamla delen av staden är mysig, det är smala gator med gamla hus och allting är så typiskt grekiskt. Älskar, älskar, älskar Grekland!

30.06.2017 kl. 20:47

Kos - Mylos Beach Bar och Lambi beach

Under vår andra dag på Kos bestämde vi oss för att besöka en strand. Jag hade på förhand tittat på olika stränder, och tyckte Lambi stranden verkade mysig.

Mylos Beach bar var en av höjdpunkterna på resan, och ligger precis vid Lambi strand. Själva stranden är lång, och där finns många olika restauranger och barer, men just denna var den bästa enligt oss.

Brevid restaurangen står en gammal vindmölla, som inte lägre är i användning men som är väldigt fin bland bougainvillea buskarna. Solstolarna var gratis, och vi beställde några drickor medan vi njöt av solen som sakta började gå ner. Vi var framme rätt sent, så det var nästan bara vi på stranden, vilket var ganska skönt. Lambi är en stenstrand, inte en sandstrand, vilket flickorna inte gillade. Visst var man tvungen att balansera lite när man tog sig i havet, men annars tyckte jag det var okej. Hade säkert varit bättre med badskor.

Några fiskar såg vi, men annars var det inte så spännande att snorkla där. Myerna var fina, på andra sidan havet såg vi bergen på Turkiets sida. En skön eftermiddag/tidig kväll på Mylos Beach bar.

30.06.2017 kl. 12:29

Det stora Kos inlägget

”Härliga Grekland!” gick jag omkring och sa hela veckan på den lilla ön Kos. Ingen av oss hade varit på Kos tidigare, men ändå kändes det så bekant och hemtrevligt på något vis. Människorna var snälla, maten var god och allt var bara så härligt. Grekland var precis som jag kom ihåg, och ännu bättre. Vi var ju på familjeresa med flickorna, så det var en lite annorlunda resa den här gången, men minst lika skön.

De första dagarna gick vi bara omkring och tog in hela stället. Vi gjorde en massa och det var svårt att förstå att vi bara hade varit där några dagar, för vi hade hunnit med så mycket. Men så blev vi bekanta med stället, och resten av dagarna bara rusade förbi.

Hotellet. Ett jättefint, fyrstjärnigt hotell i Psalidi. Hotellet valde vi för de hade bra familjerum för fyra personer, och för att det fanns en vattenpark i samband med hotellet. Psalidi ligger 3-4 kilometer från Kos stad, vilket var ett bra avstånd. Vi åkte alltid in till centrum med lokalbussen, och tog oftast taxi tillbaka på kvällen när bussarna slutat gå. Bussen var bara 2€ för vuxna och 1€ för barn, och taxin var runt 10€. Bussarna gick med jämna mellanrum från vägen nedanför hotellet, och det var ett bra alternativ för att ta sig runt.  Hotellet låg på en liten kulle, så det var uppförsbacke alltid när man skulle tillbaka, men utsikten var så värt det. Vi hade bästa utsikten över havet, och på bara 6 kilometers avstånd såg man Turkiet. Så otroligt fin utsikt! Mittemot hotellet på andra sidan vägen låg en strand (som vi aldrig hann besöka) så man kan lätt att välja mellan strand och pool.

Vi valde alltså hotellet dels pga vattenparken. Alla fyra älskar vattenparker och vi tänkte det kunde vara roligt att ha fritt tillträde till en vattenpark när som helst. Vi besökte vattenparken nästan dagligen, så det var ett bra val för oss. 6 olika vattenrutschbanor, alla bra för både barn och vuxna. Hotellet hade därutöver två stora pooler, och några små barnpooler så trots att hotellet var fullt fanns det alltid plats vid poolen. Poolerna var inte uppvärmda, så det var alltid kallt till först, men eftersom det var så varmt i luften, var det slutligen bara skönt att få svalka av sig i vattnet. Hotellet var ett familjehotell, så det fanns barnklubbar och någon show varje kväll. Vi hade dock så roligt för oss med andra grejer att vi besökte kvällsshowen bara en gång.  I hotellet fanns en liten market med det viktigaste man kan tänka sig, dock var ju priserna förstås högre här. Så istället köpte vi vatten osv. i Kos stad. Frukosten på hotellet var bra och utbudet var brett, efter några dagar visste man redan sina favoriter och kunde lätt plocka åt sig (för mig blev det te, grape juice, croissanter, äggröra, skivor av apelsin och blod grape och så kanske en chokladcroissant eller crepe med nutella om jag ville ha något sött). Lunchen var sådär, ganska samma från dag till dag, och middagen var okej med olika temakvällar som Grekisk, Italiensk och Kinesisk kväll t.ex. Vi blev slutligen trötta på att äta vid hotellet och åt ute resten av kvällarna.

Själva rummet var rätt basic, men med en stor balkong mot poolen, stranden, havet och den fantastiska utsikten!.

Stranden. Vi besökte aldrig hotellets strand, men tog oss istället till Lambi norr om Kos stad, och så Paradise beach på södra sidan av ön. De flesta stränderna är steniga, så flickorna gillade dem inte så mycket, så efter ett besök på Lambi sökte vi istället upp en sandstrand, och när vi hyrde bil en dag tog vi oss till södra sidan av ön där det finns fina sandstränder.

Vi promenerade till Lambi från Kos centrum, vilket var lite får långt för barnen att gå och de blev trötta. I efterhand tänkt hade det varit bättre att ta buss eller taxi (vi tog taxi tillbaka till hotellet).

Restaurangerna. Varierande. Första kvällen tog vi bara första bästa restaurangen vid hamngatan, och det var väl helt okej, men inte mer än det. Ok mat med dyra priser. Hade varit bättre att välja en restaurang på förhand innan hungern slog till. Vi hade fått tips om att besöka bergsbyn Zia någon kväll och äta middag där, och det var bland det bästa vi gjorde på hela semestern. Vyerna från Zia vid solnedgång är precis så fina som det utlovats och restaurangen Oromedon var toppen. Vi bokade bord på förhand och fick det bästa bordet med den finaste utsikten. Restaurangen var full, så att boka på förhand är ett bra tips. Bästa middagen på hela resan! En fin middag för fyra inklusive efterrätter blev bara 67€ dessutom.

Sista middagen under semestern åt vi på Petrinos i Kos stad, som jag läst mycket bra om. Maten var god (beställ melon-fetaost salladen!), men kunde inte leva upp till den fantastiska middagen på Oromedon kvällen innan. Dessutom var servicen lite sämre här kände jag. Restaurangen var fin och mysig, vi åt ute i trädgården under vinrankorna, men känslan vi fick av personalen gjorde att vi inte ville bli kvar länge, utan bara åt och gick genast därifrån.

Nattlivet. Ingen aning, haha. Vår semester var ju en familjeresa den här gången och vi upplevde Kos som en lugn ö passlig för familjer. Dock det lär finnas en bargata i Kos stad som är fylld med olika barer och nattklubbar, så Kos kan säkert även upplevas på flera sätt än vad vi gjorde. (Kos har ju ett gammalt rykte om att vara en fest-ö med massa fulla ungdomar, men vi såg inte en enda berusad person under hela resan.)

Shopping. Bra kvalitet på det mesta, och skönt med fasta priser så man inte måste pruta. Hittade så fina grejer, ska visa i något skede. Men allt som allt blev det hemskt lite shopping den här gången. Shoppinggatan i gamla stan är sevärd! Full av souvenirbutiker visserligen, men så mysig där den smala kullerstensgatan ringlar genom gamla stan.

Aktiviteterna. Hyr en bil! Det bästa vi gjorde under semestern. Vi pröjsade och tog en cabriolet, men det finns bilar i alla prisklasser och det är ett lätt sätt att ta sig runt den lilla ön. Det finns mycket att se och ön är bara cirka 45km lång, så det är lätt att ta sig runt på en dag. Bada i de varma källorna! Det var en märklig känsla att gå och bada i vatten lika varmt som i en bubbelpool. Det var så varmt att man efteråt var tvungen att doppa sig i havet brevid för att svalka av sig. Besök olika stränder! Lambi och Paradise beach besökte vi och de var båda jätte fina. Besök Zia vid solnedgång! Så magisk solnedgång och utsikt över Kos, Kalymnos och havet.

Hade vi varit ensamma med Jani hade vi säkert öluffat lite till Kalymnos eller andra små öar i närheten, men nu fokuserade vi oss på Kos istället. Se det ändå som ett tips, Kalymnos såg fint ut.

Som sagt, härliga, härliga Grekland! Blir aldrig besviken på Grekland. Naturen, människorna, maten, platserna – har så goda minnen från Grekland sedan tidigare, och har minsann tusen bra minnen igen efter denna resa. Kos var bättre än jag förväntat mig, och vi har en underbar resa bakom oss. Här är några bilder, men kommer visa mer bilder i skilda inlägg för annars skulle det här inlägget aldrig ta slut.

21.06.2017 kl. 18:26

Hemma igen

Vi är tillbaka i Finland sedan lördag. Vi hade en lång och avkopplande semester på den lilla Grekiska ön Kos i Egeiska havet. Resan var lyckad på alla sätt och vis, och jag har minst tusen goda minnen att hålla fast vid. Det var vår första familjeresa med flickorna. Allting gick bra, och vi hade en skön semester. Känns som jag varit borta hur länge som helst. Ibland behöver man verkligen komma bort hemifrån och vardagen för att uppskatta den igen. För visst är det skönt att vara hemma igen.

Har tagit runt tusen bilder (skojar inte) så jag kanske måste dela upp semesterberättelsen i några delar. Ska även laga ihop någonslags video, som ni kanske får se sedan. Så, bara jag har hunnit gå igenom alla bilder, ska det så småningom komma några Grekland-inlägg.

20.06.2017 kl. 09:43

Tillbakablick till Grekland 2012

Medan jag semestrar i Grekland denna vecka, har jag tidsinställt detta inlägg där jag tänkte visa er hur det såg ut i Grekland sommarn 2012 då jag bodde och jobbade på den magiska ön Lefkas. #tbt

10.06.2017 kl. 12:09

Nästa vecka ↠ Grekland

1 / 2

Om bara en vecka får jag njuta i dessa landskap! Väntar, väntar så. Tar en paus här i bloggen medan vi är borta, men häng med på instagram vet ja', där lär det komma uppdateringar under veckan. Ser fram emot stora bougainvillea buskar, vita hus, smala gränder, turkost vatten och promenader längs hamnen.

03.06.2017 kl. 14:19

Tre veckor kvar till semester!

Om exakt tre veckor den här tiden har vi precis landat på Kos. Det är en tidig väckning och ett tidigt flyg som gäller, men sedan har vi hela veckan på oss att bekanta oss med hotellet, Kos och allt som är Grekiskt.

Flickorna är nervösa såklart, det är deras första flygtur, och första södernresa, men Jani och jag är nog minst lika förväntansfulla. Det ska blir så, så bra.

Vi ska plaska i poolen, gå på stranden, hyra bil och köra runt ön. Väntar så!

Källa
20.05.2017 kl. 10:43

Danmark, dag 4

Vår fjärde och sista dag började som de andra, fast det var inte lika fint väder. Vi  hade ännu en sista dag på kontoret, så efter frukost packade vi ihop våra grejer, checkade ut och vinkade hejdå till vårt fina hotell.

På kontoret hade vi en produktiv sista dag, och fick Smørrebrød till lunch medan vi gjorde upp planer med våra danska kolleger.

Vårt flyg avgick sent på eftermiddagen, och denna gång flög vi via Oslo. Under förra veckan var jag alltså i Finland, Sverige, Danmark och Norge. På Gardemoen flygplats i Oslo hade vi igen några timmars väntetid, och i Helsingfors var vi en timme innan midnatt.

Vi hade en rolig, och en ytterst produktiv, arbetsresa. Århus var vackert och så typiskt danskt. Vi hade tur med vädret och solbrillorna var i aktiv användning. På tisdagkväll när vi gick ut och äta klarade jag mig utan jacka t.o.m. Uteserveringarna var fulla, blommorna blommade och folk hade picnic i parken. Bortsett från några regnskurar var det skönt att komma till våren och värmen för några dagar. Men ändå alltid lika skönt att komma hem.

06.04.2017 kl. 09:04

Danmark, dag 3

På onsdag vaknade vi pigga, och efter en stor frukost och några koppar te åkte vi igen in till kontoret, som låg i stadsdelen Risskov. Vi turades om att lära oss namnet på gatan vi skulle till, och en och annan taxichaufför fick sig ett gott skratt under veckan. Att uttala gatunamnet blev vår lilla inside joke under resan, så svårt var det.

Vi hade bara halv dag på onsdag, då vår chef hade bestämt att vi nog skulle behöva en eftermiddag för shopping också. Så vi jobbade intensivt, åt lunch på kontoret och så begav vi oss tillbaka till hotellet. Vi tog oss igen ut till fots och jag kände av föregående dagens promenad i benen. Vi besökte gågatan och några butiker, satte oss på ett café när det började regna, gick till några shopping center och hittade ett och annat.

Vi hade hört gott om Århus Street Food market, så vi beslöt oss för att äta middag där. Vi gick tidigt för att få ett bord till alla sju, det är verkligen proppfullt senare på kvällen. Vi tog ett bord och så gick alla och plockade åt sig sådant de ville äta. För mig blev den Vietnamesisk Banh Mi, batat franskisar och en milkshake - vilken kulinarisk upplevelse, haha. Maten var super god, så god att jag åt mig alldeles mätt. Så efter maten och en öl fick jag matkoma och kunde inte hålla mig vaken längre. Medan några andra ännu tog ett glas vid hotellbaren, gick jag upp till rummet och fyllde badkaret och tog mig ett varmt bad innan jag gick och la mig tidigt.

05.04.2017 kl. 09:05

Danmark, dag 2

Vår andra dag i Århus började vi med hotellfrukost. Väldigt bra frukost med brett utbud och det godaste teet jag någonsin druckit (Pickwick - Bailey Surf). Mätta och utvilade efter en natt i skön hotellsäng åkte vi in till kontoret för ännu en intensiv dag. Dagen gick ändå fort och efteråt hade vi bestämt oss för lite sightseeing. Vi tog oss ut till fots och gick x antal kilometrar för att ta en titt på staden. Århus var fint, en liten mysig stad med mycket att se. En liten skyskrapa men annars bara fina gamla Danska hus ända från 1700-talet. Vi hade tid för bl.a. Rådhuset, Musikhuset, ARoS konstmuseum, en promenad vid ån, Århus domkyrka, den gamla vindmöllan, och en grundlig rundgång i Den gamla by.

Middag åt vi på Mackie's Cantina pga en av mina kolleger hade besökt restaurangen tidigare. Stället var helt ok, maten var god och vi åt oss mätta medan vi provade på lite Dansk öl.

Efter ytterligare ett vinglas i hotellbaren var vi alla så trötta att vi stupade i säng med vetskapen om att klockan skulle åter ringa 07:15 nästa morgon.

04.04.2017 kl. 08:29

Danmark, dag 1

För en vecka sedan var der dags för en tur till Danmark. Det var frågan om en arbetsresa och vi var sju personer som tog oss från Helsingfors via Göteborg till Århus. Det blev tidig väckning på måndag och en kort taxitur till flygplatsen. Vi skulle alltså flyga via Göteborg, och ända tills vi landade där gick allt bra. Men när vi hade landat fick vi veta att vårt nästa flyg skulle vara tre timmar försenat pga tjock dimma...

Vi fick underhålla oss med shopping, tidningar och Joe and the Juice och slutligen var flyget "bara" två timmar sent. Flygplanet från till Århus var det minsta ruttflygplanet jag någonsin flugit med, bara tre bänkar per rad, och hela flygplanet hade bara runt tjugo sittplatser. Det var en upplevelse.

När vi landade i Danmark var det första jag såg vindmöllor och stora hus av röd tegel - något så typiskt Danmark. Vi tog oss genast till vårt kontor i Århus och så fick vi charkbricka full av godheter till lunch innan vi körde igång med arbetet.

När vi var klara hade vi bara en kort stund att byta kläder på hotellet för sedan blev vi bjudna på middag på restaurangen Flammen. Vi lärde känna våra danska kolleger lite bättre över mat och några flaskor vin och sedan var det redan dags att lägga sig för att orka stiga upp tidigt nästa morgon.

03.04.2017 kl. 08:00

Sommarsemestern bokad!

Igår blev det klart, vi reser till Grekland i Juni! Okej resan har ju varit bokad redan några veckor, men så böt jag ju jobb plötsligt och var tvungen att kolla med dem om jag kunde få ledigt just den veckan. Men det var okej, och nu kan jag pusta ut och börja räkna dagar istället.

Och det är inte vilken semester som helst, utan flickornas första södernresa. Vi åker alltså på en familjesemester, bara vi fyra. Ser så himla mycket fram emot det. Jani och jag har ju rest ganska mycket, men nu tog vi flickorna i beaktan i hela planerandet. Det skulle vara ett varmt ställe, inte alltför lång flygresa, inte alltför stor kulturshock (men ändå något annat) och så skulle hotellet vara barnvänligt. Sist och slutligen beslöt vi oss för Grekland. Jag älskar Grekland, naturen och människorna och maten – allt. Vi tittade på olika Grekiska öar men tyckte ändå Kos lämpade sig bäst för våra behov. Eller det stod jämnt mellan Kos och Kreta, men så hittade vi ett bättre hotell på Kos. Ingen av oss har varit på just Kos tidigare, men hotellet verkar vara familjeorienterat och barnvänligt deluxe. Det finns en egen vattenpark i samband med hotellet där vi som gäster har gratis inträde! Kan det bli bättre?

Ska bli en skön vecka i värmen. Kan det inte vara Juni redan? Titta så fint vårt hotell är!

02.02.2017 kl. 20:46

Tallinn 5-6.11.2016

Dag två i Tallinn vaknade vi till ett soligt och fint väder. Vi tillät oss själva att sova ganska länge, men steg till sist upp för att hinna med hotellfrukost. Efter frukosten tog vi en tur ut på stan. Det var soligt och mycket snö, och Tallinn var lika fint som alltid. Vi gick inte ens in i gamla stan den här gången, och det var uppfriskande. Istället gick vi in till centrum av stan, och höll oss där.

Det blev lite sightseeing och shopping, och snart var det redan dags att ta sig till hamnen. Vi hade bestämt att ta en tidigare båt den här gången för flickorna skulle hem rätt tidigt, och det var faktist ganska skönt för oss också. Själva båtresan var kanske inte så skön, för fast det var sol och fint väder i Tallinn så blev det ganska snabt snöstorm ute på havet och det gungade ganska rejält hela vägen hem.. usch. Ändå jätte glad att vi åkte iväg, så skönt att komma bort hemifrån ibland.

21.11.2016 kl. 16:30

Tallinn 5-6.11.2016

Har jag berättat att vi varit i Tallin nyligen? Två veckor sen var det äntligen dags för vår spa-resa till Tallinn. Det var ett veckoslut då flickorna var hos oss, och vi ville göra något speciellt. Flickorna har länge talat om hur de aldrig varit på hotell, så då tänkte vi att det är en relativt lätt sak att åtgärda. Tallinn har vi alla varit till förut, och vi tänkte genast på vårt favorit spa där.

Vi bokade alltså in oss i ett familjerum, och åkte äntligen iväg. Flickorna var så nervösa innan vi åkte, men allt gick jätte bra. De är så snälla och härliga att det är verkligen roligt att resa med dem.

Genast när vi kom i land, checkade vi in på hotellet och så var det dags för lunch på Tempo. Vi måste ju ladda upp med energi för att orka bada sedan. Nästan två timmar badade vi, tyvärr så var hotellet fullbokat och det märkte vi nog i poolerna också, riktigt smockfullt. Vi hade köpt vattentäta påsar att ha mobilen i under vattnet, så vi fick roliga videon under utan när flickorna lekte och spexade. Bilder var det svårare att ta under ytan, men några fick vi till iaf.

Dagen gick fort och när vi vilat och fixat oss var det dags för att gå ut på stan för middag. Tallinn var då ännu snötäckt och hela stan var så fin. Vi behöll oss i centrum den här gången, och gick inte ens in i gamla stan. Vi var döhungriga så sökte snabbt upp en restaurang och så satt vi där och njöt ända till efterrätten innan vi tog taxi tillbaka till hotellet.