Köpenhamn 29-31.5.2015

Dag 1

I samaband med att jag blev vald "Employee of the year" förra December, fick jag som pris en resa till ett av våra nordiska kontor. Fick välja mellan Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Århus. Valde Köpenhamn och på fredag bar det äntligen av. Flög iväg tidigt på morgonen och hela fredagen hade jag en rad möten på vårt kontor i Köpenhamn, träffade Nordiska kolleger, fick en rundtur på kontoret och så lunchade jag med vår VP. Beslöt mig ändå för att förlänga besöket över helgen då jag aldrig varit i Köpenhamn innan, och Jani följde således med. Medan jag var på kontoret så gick han omkring på stan och så mötte vi upp vid lägenheten vi hyrt via Air Bnb.

Vi gjorde oss hemstadda, fyllde kylen med massa gott från supermarketen runt hörnet och njöt av den fina lägenheten. När vi vilat en stund blev det äntligen dags för mig att också ta en titt runt stan. Så vi promenerade runt 15 min in till stan, fick se Tivoli, Rådhuspladsen, Rådhuset och alla de fina byggnaderna i centrum. Vi bodde själva i Frederiksberg, som jag genast blev kär i. Frederiksberg är en tyst liten stadsdel med massa parker och träkantade gator, men endast 15 min in till Köpenhamn centrum.

Vi hade haft bara runt 5 timmar sömn den natten, tidig väckning och lång dag, så det blev ingen utgång utan efter en runda i stan och en god burgermiddag på The Bronx Burger Bar på Vandkunsten gick vi hem istället, och laddade för följande dag.

02.06.2015 kl. 11:20

Tallinn 27.-28.4

Förra söndagen kom Jani hem från jobbet och frågade om jag hade lust att åka till Tallinn nästa dag? Det ville jag ju såklart, så han bokade in oss och så åkte vi över till Estland. Det var lite kallt och väldigt molnigt, men trots dåligt väder var det skönt att komma bort lite. Vi gjorde den typiska rundan i vackra gamla stan, gick upp till utkikstället och så satt på det mysiga caféet Kehrwieder.

01.05.2015 kl. 12:12

Café Kehrwieder

Om ni förresten inte besökt Café Kehrwieder i Tallinn kan ni se detta inlägg som ett Tallintips! Vi stötte på cafét lite av misstag, och min bror råkade i förbifarten se ett mysigt café i ena hörnet av rådhustorget. På fönstret stod det "Bästa caféet i Tallinn", vilket kanske borde snarare ses som ett varningstecken på att stället är fullt av turister. Men vi var de enda gästerna där och stället var fantastiskt! Redan när vi steg in genom dörren var jag förtjust. En labyrintaktig källarvåning med gamla fina möbler och förtjusande atmosfär. Är ganska säker på att stället är fullpackat på somrarna, så kanske det här tipset bara gäller under de tystare månaderna, men alltså åh, vilket fint café! Betjäningen var jätte bra, utbudet av kaffe och te var förundransvärt och kakorna var goda. Jag och pappa tog varsin Sacher-bit medan Jani och min mamma smakade på Tiramisutårtan. Och eftersom jag snodde en bit av Janis tårta, kan jag meddela att de var båda otroligt goda. Medan vi satt där började det komma allt mer folk in, men trots det var det tyst och lugnt. Ett mysigt café med en härlig atmosfär!

20.01.2015 kl. 13:30

En söndag i Tallinn

Tallinn är alltid lika fint. Igår då vi kom iland var det mulet och regnade lite grann, men trots det var gamla stan lika häpnadsväckande som alltid. Hela grejjen med besöket var att bara kolla på staden, så vi gick enbart omkring längs små gränder och kullerstensgator i gamla stan och gick inte alls in till det moderna centrumet och shoppingcentren där. Bra beslut tycker jag, gamla stan är vad det hela handlar om, för mig i alla fall. Eftersom det var söndag, hade många ställen stängt så det var ganska lugnt, och väldigt få människor igång. Vi fick alltså gå ostört nästan hela dagen, vilket var skönt. Vi promenerade på rätt mycket, tittade på hus, beundrade helheten, tog oss upp till några utkiksplatser och varvade det hela med några obligatoriska café stop och så lite lunch/middagspauser. Fina, fina Tallinn.

19.01.2015 kl. 13:18

Stockholm jag älskar dig!

Stockholm - behöver väl inte förklaras mer än så. Sov rätt länge den sista morgonen i Sverige. Checkade ut från hotellet, mötte upp vår gamla kollega Tuuli i stan och gick till ett mysigt cafe för frukostfika. Vi pratade, skrattade och diskuterade livets viktiga saker som studier, män, kulturskillnader och jobb. Vi gick runt, shoppade lite, beundrade Stockholm, åt lunch på Hötorgets Saluhall och strosade vidare.

Tiden gick alltför fort, jag hade alltför roligt och innan jag visste av satt vi på Arlanda Express påväg mot flygplatsen igen. Efter en liten flygförsening och en kort flygtur senare var vi hemma. Jani hämtade mig på flygplatsen och det kändes som om jag varit borta en vecka och ändå inte.

Stockholm är alltid vackert, lite extra vackert på hösten. Det var +20 grader, så det var riktigt varmt också, men ändå inte för varmt.

20.09.2014 kl. 21:54

Karlstad

Dag två vaknade vi upp i Karlstad, Sveriges femte största stad fick vi höra. Ibis styles hotellet får stort plus för en ypperlig frukost buffé! Vi hade en lång dag framför oss så vi åt lite av allt bara för säkerhets skull så vi inte skulle bli hungriga. Därefter följde en lång dag med utbildning, skolning och praktiskta övningar.

Utan att gå desto mer in på detalj räckte vår utbildning 8 timmar, varefter trettio trötta personer steg ombord på en buss igen och uthärdade fyra oändligt långa timmar tillbaka till Stockholm. Synd att jag inte hade tid att se mer av Karlstad, verkade som en fin stad. Kanske jag får åka tillbaka någon dag och upptäcka mer.

Väl framme i Stockholm, körde chefen för teamet oss till vårt hotell på Norrmalm, alltså mitt i centrum. Hade inte så höga förväntingar för 2kronor Hotel City, fanns dåligt med info att få om hotellet på förhand, men blev positivt överraskad. Ett prydligt hotell med fina rum, nära centrum. Rummet var extra fint, ljust, högt till tak och rätt nytt badrum. Fanns ingen personal på plats när vi kom fram, men vi hade fått sms med koder så vi kom in i hotellet och vidare till rummet.

Vi tog en kvällspromenad i stan, köpte lite godis och frukost att ta med oss till hotellet och så gick vi igen rätt tidigt och sova eftersom vi haft en lång dag. Efter en dusch och lite choklad var det riktigt skönt att sjunka ner i en ren fräsch hotellsäng och sova djupt.

Fina Karlstad

Super bra frukost på Ibis Styles Karlstad

Ljuvliga gamla fönster i korridoren på hotellet i Karlstad

Mittemot hotellet växte ett gigantiskt kastanje träd

Påväg tillbaka till Stockholm

Under fyra långa timmar i buss såg vi fina landskap

Och massor av åkrar och små byar

Selfie mitt under en praktisk övning, skyddshjälm och smuts på kinden jajamän
20.09.2014 kl. 18:01

Sveariket, dag 1

Tidigt på tisdagmorgon (men inte för tidigt) mötte jag min kollega på flygplatsen och vi började vår tredagars resa till grannlandet i väst. Vi hade ingen check-in baggage så allt gick fort. Flyget tog ju heller inte länge, 50 minuter bara, och jag hann inte ens läsa slut tidningen jag höll på med innan vi landade. Väl framme hade vi gott om tid. Så istället för att åka direkt till kontoret och försöka döda tid där, eller åka till centrum och sen tillbaka till kontoret och bära på våra väskor så gick vi omkring på flygplatsen lite istället. Först tog vi tag i det viktigaste i alla fall, nämligen frukost. Foodcourt på Arlanda hade ett bra urval, så vi stannade där en stund och åt en god frukost. Därefter gick vi till taxfreen och fyndade. Hudvårdsserien Origins har jag gillat sen Milla introducerade mig till den i USA, men den finns inte att få i Finland. Så var riktigt glad då jag fick syn på Origins hyllan på Arlanda. Äntligen fick jag min VitaZing fuktkräm igen! Vidare till bokhandeln blev jag helt i mitt esse och köpte två nya pocketar som jag inte kunde lägga ner efter att jag plockat upp dem. Men böcker får man alltid köpa har jag bestämt.

När vi äntligen var klara tog vi taxi till kontoret som ligger i Danderyd. Där fick vi en rundtur i den nya fina kontorslokalen och en kaffepaus innan vi samlade ihop hela vårt gäng på runt trettio pers och satte oss på en buss.

Bussen tog oss fyra timmar österut till Karlstad där vår utbildning tog plats. Första kvällen hade vi bara lite umgänge, lite mat och så en rolig tävling. Vi delades in i sex grupper och hade olika deltävlingar som bl.a. luftgevärs skytte. Det var jätte roligt, och min grupp vann! Trött efter en lång dag, somnade jag gott i en stor säng på Ibis styles hotel i Karlstad.

Fascineras av flygplan, när jag var yngre ville jag bli pilot

Food court på Arlanda

Mera flygplan

Shopping! Fuktkräm och två pocketar

Fick syn på ett super mysigt gammalt hus i Danderyd
20.09.2014 kl. 16:00

Sverige, nu kommer vi!

Det här inlägget är tidsinställt och när ni läser det har mitt flyg precis avgått från Helsingfors-Vanda flygplats och tagit färd emot Stockholm. Arbetsresa. Jag och en kollega flyger till Stockholm och tar oss in till stan där vi ska träffa våra svenska kolleger på huvudkontoret. Därefter tar vi oss alla till Karlstad där vi ska ha vår skolning. Vi ska även övernatta där och fira kvällen tillsammans med lite mat och vem vet vad mer.

På onsdag kör skolningen igång tidigt och håller på hela dagen. Senare på kvällen ska vi ännu ta oss tillbaka till Stockholm och övernatta där. På torsdag har vi inget program i sig, vårt flyg går sent så vi har lite tid i Stockholm. Jag har kontaktat en gammal kollega som flyttat till Uppsala för att se om hon vill komma och hälsa på oss på torsdag, så eventuellt kör vi upp med en träff med henne någonstans. Några dagar i höst-Sverige! Ska bli roligt!

16.09.2014 kl. 09:30

Det stora Bulgarien inlägget

Här blev det tyst minsann. Orsaken ligger i att vi bokade en sista minuten resa, och stack iväg till Bulgarien. Rätt otippat, men ett bra val. Varken jag eller Jani har besökt Bulgarien innan, och med så låga sista minuten priser var det ett ganska lätt beslut. Så vi packade ihop väskan och åkte iväg. Bulgarien var allt jag hade tänkt mig och ändå helt annorlunda.

De första dagarna gick vi bara omkring och tog in hela stället. Vi gjorde en massa och det var svårt att förstå att vi bara hade varit där några dagar, för vi hade hunnit med så mycket. Men så blev vi bekanta med stället, och resten av dagarna bara rusade förbi.

Hotellet. Ett bra hotell med tre stjärnor. Vårt hotell hade det ultimata läget. Det låg inte i det egentliga hotellområdet, utan lite utanför så det var lugnt och skönt. Trots det var det bara runt 600m till huvudgatan så det var lätt att gå in till barerna och restaurangerna på kvällen. Brevid hotellet fanns en supermarket som var öppen 24h, och flere bagerier låg intill ifall man ville ha färskt bröd på morgonen eller färskpressad juice. Själva frukosten på hotellet hann vi aldrig till. Vi gillar vår morgonsömn så mycket mer än att stiga upp tidigt. Själva rummet var rätt basic, en aning obekväm säng men härligt med stor balkong ut mot gatan. Poolen var fin och det var där vi trivdes bäst tror jag, haha. Fin lagom stor pool, dusch vid sidan om så man kunde tvätta av kloret, och så tillräckligt många solstolar. Morgon, middag, kväll - det fanns alltid plats vid poolen.

Stranden. Pinsam bekännelse här, vi badade inte en gång vid stranden! Vi gillade poolen för mycket helt enkelt, så mycket skönare när man inte har sand överallt heller. Dessutom blåste det ganska mycket på stranden. Vi gick och kollade läget några dagar, men förutom det var vi på stranden bara på kvällarna, vid någon strandbar. Så den 6 kilometer långa, vackra sandstranden blev tyvärr inte utnyttjad till fullo den här gången. Men fint var det, och gud vilken härlig sand!

Restaurangerna. Okej, priset var lågt, men restaurangerna var kanske det sämsta med Bulgarien. Smaklösa rätter, värdelösa uppsättningar. Ja alltså tyvärr, men rätterna saknade salt och kryddor. Och ja det beror på smaken, men 9 av 10 restauranger hade rätt smaklösa rätter. Som undantag kan jag nämna den underbara restaurangen Djanny. Gud vilken god mat! Menyn var lätt skrämmande, med närmare 200 rätter att välja ifrån, men när vi väl gjort vårt val var vi väldigt nöjda. Det blev musslor, kyckling, sallad, tsatsiki och vitlöksbröd. Hela bordet var fullt av mat och varenda rätt var god och smakrik. Och allt det här plus dryckerna för dryga 20€. Sjukt bra värde för pengar, och servicen var bra (vilket också var lite sällsynt i de andra ställen vi besökte).

Nattlivet. En skön blandning av stiliga loungebarer, strandbarer med halmtak och hängmattor och så vanliga nattklubbar. På Club Cabana Beach hängde vi flere kvällar i lounge stil, drack drinkar och rökte vattenpipa. Bekväma soffor, sängar på stranden och bra musik! På Guava Beach Bar och på Playa Beach Club hängde vi under halmtak, alternativt stjärnhimlen, låg i säckstolar, drack goda exotiska drinkar och lyssnade på reagge mixat med nyare hitlåtar. På Den Glade Viking festade vi till det riktigt ordentligt två kvällar i rad då vi deltog i deras Beach party och sedan Pub Crawl. Så sjukt roligt, så mycket dans! Oj oj oj!

Shopping. Lätt det billigaste shoppingstället jag besökt! Kvaliteten var man själv tvungen att kolla noga, för det fanns en del skit bland pärlorna. Jani shoppade som en tok och vi kom hem med 8kg tyngre kappsäck än vi åkte med. Själv köpte jag några sandaler, en väska, en plånbok och en parfym. Butikerna var öppna sent så vi gick oftast runt ett varv innan vi gick och äta.

Aktiviteterna. Det fanns en oändlig mängd med aktiviteter, men vid sidan och shoppingen, solandet och beachhänget hann vi inte med mera än ett besök till Gamla Nessebar, en båttur och en hel dag på Aqua Paradise vattenparken. Gamla Nessebar finns med på Unescos världsarvslista och är en jättesöt gammal liten stad. Vi åkte in med lokalbussen och tog en promenad bland de gamla husena och ruinerna, åt middag på en av de mysigaste restaurangerna någonsin med direkt vy över solnedgången. Båtturen vi åkte på var skön den också, det var en träbåt med solmadrasser för alla och vi låg hela dagen bara och solade, gjorde ett badstop och badade i Svarta havet, såg maneter och fick gratis öl ombord. Aqua Paradise är Bulgariens största vattenpark och ligger i Nessebar. Det går en gratis buss till och från parken och för 19€ fick vi heldags biljetter. Det var verkligen bra att vi tog heldagspass för vi hade så roligt, åkte i en massa olika vattenrutschkanor och kände oss som små barn igen. Så avslappnande dag, och förutom att jag brände mig jättemycket så var det en av de bästa dagarna under resan.

Så Bulgarien kan rekommenderas, beroende lite på vad man är ute efter. Men det fanns en så härlig mix av allting där att det nog passar de flesta. Vilken härlig resa, vilka underbara minnen.

27.08.2014 kl. 22:28

Tallinn 21-22.4

Långledighet var det ja. Lite längre än planerat då jag varit sjuk ända sen vi kom hem från Tallinn. Men för att tala om Tallinn. Vilken fantastisk resa! Igen! Vi hade tänkt pröva ett annat hotell den här gången, men blev ändå dragna tillbaka till samma hotell, och bra var väl det. Så härliga rum, så härligt spa, så bra betjäning. Vi kom fram på måndag runt lunchdags, tog en paus på hotellet och gick sedan iväg på en promenad runt stan. Och det blev en lång promenad, gick på utsidan av hela gamla stan, igenom Toompea park, tillbaka till centrum och så till hotellet. Vi gick så mina skor gick sönder, true story!

Efter promenaden blev det några timmar av spa. Bubbelpool och mojitos, inte illa alls. Badade tills jag mest liknade ett russin, och gick sedan upp till rummet för att koppla av. En kort tupplur senare var det redan kväll och dags att laga sig klar för kvällen. Blev kjol och tunn blus med läderjacka, men det var inte så kallt, och det kändes faktist riktigt skönt. Vi gick till gamla stan och råkade se en fin terass utanför en restaurang. Vi gick på skoj och kollade menyn, och bestämde oss för att stanna. Blev blåmusslor och vittvin, vaktel till huvudrätt och glass till efterrätt. Clayhills restaurang, kan rekommenderas! Terassen är härlig, uppvärmd, med sköna utemöbler och filtar ifall det blir kallt. Betjäningen var på topp och maten jätte god. Efter middagen tog vi ännu en drink på hotellet och sedan var det redan midnatt och vi somnade båda gott.

Nästa morgon var det väckning, sedan hotellfrukost, och så tillbaka och sova. Skönt när man inte har bråttom. När vi vaknade igen var det dags för bubbelpoolen igen. Några timmar gick igen åt jätte snabbt och så småningom checkade vi ut och så erövrade vi stan igen. Gick och tittade på folk och kollade runt i butiker, tog paus på en terass, hade egen picknick i en park och bara njöt av vårvädret. Eller jag njöt så gott jag kunde, kände redan i det här skedet at jag började bli sjuk. Innan båten gick på kvällen var vi ännu och köpte lite "souvenirer" till oss själva och så var det dags att ta sig hem. När vi gick tillbaka till båten blev jag riktigt sjuk och satt i feberfrossa hela vägen hem. Inte så nice. Men annars var resan riktigt toppen, Tallinn är alltid lika fint. Två dagar gick jättefort, men samtidigt gjorde vi så mycket att det känns som om vi var där längre. Det kändes som en riktigt semester.

25.04.2014 kl. 19:40

Tallinn 13-14.1

Tillbaka i Finland efter en UNDERBAR resa! Jag är totalt avkopplad, nöjd och lycklig. Så mycket roligt, så många upplevelser, så många minnen.

Jag och Jani började måndagsmorgonen med tidig väckning (tidig för oss), och så tog vi spårvagnen från Sturegatan ner till Västra hamnen. Vi kom på plats rätt sent, och fick gå ombord direkt. Vi satte ner oss i baren med en kaffe och en kakao och två timmar senare kunde vi avskilja Tallinns silhuett i snöstormen.

Vårt härliga fyrstjärniga hotell låg på gåavstånd från hamnen, så vi gick fram till hotellet och var glada över att få checka in tidigare än planerat. Jag gillade hotellet med en gång, personalen var trevlig, rummet var fint och spat var FANTASTISKT! Kanske ännu bättre eftersom jag hade ganska låga förväntningar för Tallinn och spat, men både två överskred mina förväntningar med 200%. Vi fick en av de få rummen med balkong, och utsikt över utomhuspoolen. En kort stund vilade vi på hotellet men så tog vi taxi till Rocca al Mare, shoppingcentret en bit väster om Tallinn. Det gigantiska shoppingcentret bjöd på en och annan affär och vi passade på att äta lunch där innan vi åkte tillbaka.

Tillbaka på hotellet och efter en kort vilostund var det äntligen dags för första besöket till spa avdelningen. I varsin fluffig badrock och sköna badtofflor gick vi ner till spa avdelningen, och guuud, vilken överraskning! Två stora poolar, en av dem gick vidare utomhus, två stora jacuzzin, massa fontäner och en poolbar. Jag var i himlen! Ja så nöjd har jag nog inte varit på länge, som när vi satt där i jacuzzin med Jani, med varsin Mojito och njöt av livet.

Efter en lång dag och ett långt spa besök, vilade vi upp, fixade till oss och gick ut på stan i jakt på en god biff. Vi gick genom gamla stan, fram till torget och där var det bara att välja restaurang. Vi valde en liten restaurang vid sidan av torget, det var bara vi och två andra gäster där. Vi beställde båda pepparbiff, och lyxade till det med lite rödvin, och trots att potatisen och såsen var smaklösa, så var biffen så mör och vinet så gott att middagen var räddad med det.

Slutligen promenerade vi vidare i gamla stan, beundrade husen, förundrade oss över snöstormen, såg på folk som skrinnade, letade efter någon liten bar men insåg att det inte fanns något passligt. Istället gick vi tillbaka till hotellet och tog några drinkar på baren i hotellet. Var så totalt utmattad av den långa dagen, att en hotellsäng har nog aldrig kännts skönare.

Nästa morgon gick vi upp tidigt igen för att njuta av hotellfrukosten. Vi satt och åt en god stund, prövade lite av allt och försökte vakna till. Vi hade bett om att få hålla rummet ännu efter den vanliga check-out tiden och fick det, så vi hade gott om tid på hotellet ännu och tog en snabb tupplur efter frukosten. När vi vaknade gick vi ner till spa avdelningen igen, och njöt av jacuzzin så länge vi kunde.

Sedan packade vi ihop grejjerna, lämnade dem på förvaring och tog oss in för att bekanta oss närmare med stan. Gick igenom gamla stan, stannade till i centrum, besökte ett shoppingcenter, åt lunch, köpte souvenirer, drack varsin öl och så plötsligt var det kväll och dags att åka hem. Två långa underbara dagar i den Estniska huvudstaden gjorde att jag äntligen kom in i semesterkänslan och kunde koppla av. Kunde inte ha drömt om två bättre dagar. Själva stan, hotellet, spa avdelningen, sällskapet. Måste definitivt åka tillbaka snart!

15.01.2014 kl. 20:42

USA del 3

Resan till USA genom Instagram

Sightseeing i Providence.

Mera sightseeing i Providence.

Vi gick omkring och råkade på bl.a. en "Farmers market" där de sålde majs.

Providence Cinema, och bruden som fixas inför bröllopsfesten.

Titta nu vilken prinsessa! Och så min klänning för festen.

Vi festade till på Hot Club, och sedan var det dags för hemresa.

17.09.2012 kl. 15:13

USA del 2

Resan till USA genom Instagram.

Frukost på Starbucks som fanns i hotellet, och så Millas hus, fint trähus och fin lägenhet!

Mystisk och fin kyrka och så kompis-selfie, från vänster; Milla, jag och Linda.

Vi använde ganska mycket gröna pengar, och vårt fina Biltmore Hotel by night.

Providence är en vacker stad, och väldigt "amerikansk".

Jag i mina nya nörd glasögon, och utsikten från vår svit, bl.a. ser man State House.

16.09.2012 kl. 15:02

USA del 1

Resan till USA genom Instagram.

Färdigpackade väskor, och en roadtrip till Athen mitt i natten.

Paus vid JetOil halvvägs till Athen, och så äntligen framme vid Athen flygplats.

Tidigt morgonflyg från Athen till Rom, och så Rom flygplats med tillhörande lyxbutiker.

Äntligen framme i USA, där vi blev upphämtade med limousin.

Vårt fina hotell & vår fina svit.

Providence? Eller Gotham? Och så vackra Providence i solnedgång.

15.09.2012 kl. 20:41

En livstid, en resa, ett bröllop och en dröm

Jag är tillbaka i Grekland. Har faktist varit tillbaka i två dagar redan, men det har tagit mig dessa två dygn att återkomma till den levande världen. På vägen från USA till Grekland reste jag i 34 timmar. Under dessa 34 timmar flög jag två flyg varav ett varade 9 timmar, jag körde en 5 timmars sträcka ensam i bil med två korta stop, jag mistade 7 timmar på vägen på grund av tidsskillnad och jag sov i sammanlagt 20 minuter.

Men det var värt det. Så värt det att få se Milla och äntligen träffa hennes man Cliff, att återförenas med Linda, att få se Milla gifta sig, att få agera vittne under hennes bröllop, att få uppleva en ny kontinent, ett nytt land, en ny stad. Det var så värt det att ta en liten semester ifrån mitt jobb, och bokstavligen resa till andra sidan jorden för att koppla bort hjärnan från allt som har med jobb och stress att göra. Jag hann uppleva en hel livstid av händelser medan jag var i USA känns det som. Hjärnan är fullproppad av nya intryck. Nya intryck av ett nytt land, ny stad, nya upplevelser, nya vyer, nya aktiviteter, nya saker, nya människor, ny tid, nya platser, ny mat, nya minnen.

USA har alltid varit en dröm för mig, i samband med drömmen om att besöka varje kontinent. Och jag känner mig verkligen som om en del av mig har blivit förverkligad nu, om det nu låter vettigt. Jag har fått så mycket på så liten tid. Alla de nya intrycken och upplevelserna har påverkat mig, och känner att jag har mera erfarenhet i baggaget. Jag blev nog lite smygkär i USA. Eller inte så smygkär faktiskt, galet förälskad är kanske bättre ordval. Jag kommer definitivt att åka tillbaka någongång snart. Vill se mera av landet.

Mitt flyg landade i Boston, Massachusetts. När vi var på väg att landa, fick jag första intrycket som senare visade sig vara helt sann - USA, är helt som i filmerna. Det låter väldigt kliché aktigt att säga, men för någon som inte varit någonstans innan har man ju bara en sak att utgå ifrån, det vackra vi får se i allt som Hollywood tränger i oss. Men ibland kanske det är verklighet ändå? För när jag såg alla de otroligt vackra trähusen, alla byggda i samma New England / Long Island stil, kunde jag inte annat än tänka att det är som i en film. USA är vackert.

Väl framme i Boston, hade vi en bil som väntade oss. När man en gång reser över en hel ocean för att komma fram, så kan man väl resa i stil eller hur? Alltså hade vi en limousin som väntade oss. Inte en lång strech limousin som man alltid tänker på när man hör ordet limousin, men en "town car" så att säga, men det var precis lika fint och lyxigt ändå. Och att slinka ner i  de konjaksfärgade lädersätena i en ny Lincoln var som att sätta sig på ett moln.

En timme fick vi njuta av turen från Boston till vår destination - Providence, Rhode Island, Millas nya hemstad. Själva namnet låter ju i sig själv som en dröm, direkt ur en film. När vi svängde in framför hotellet med vår Lincoln vände sig huvuden, och vi fortsatte vår dröm i vårt fina hotell med dörrvakter och parkeringsservice med att checka in i vår svit. Ja precis, vår svit. Vilken lyxresa va? Som försvar kan jag säga att sviten hade vi bokat långt på förhand, så priset var inte mycket mer än priset för ett vanligt rum. Sviten, med sovrum, vardagsrum och badrum var otroligt fin med vacker utsikt över centrala Providence.

Vi hade sorgligt lite tid i USA, tack vare mitt jobb. Det var omöjligt för mig att få ledigt mera än vad jag fick. Så vi fick nöja oss med den tiden vi hade. Men vi gjorde så mycket under vår tid där, att det verkligen kändes som en livstid. Vi gjorde en massa utan att egentligen göra något alls.

Dagen efter vår ankomst var det dags för resans höjdpunkt, själva orsaken till varför vi reste så långt från första början -  Millas bröllop. Egentligen var det ett tvådelat bröllop. På torsdag samlades vi en liten grupp av människor framför domaren där det klart och tydligt förälskade brudparet fick säga sina äktenskapslöften, bevisa sin kärlek och säga "ja" till varandra. Själva festen ägde rum på lördag. Då hade vi en heldags förberedelse session i vår svit med bruden, medan killarna fixade sig själva. Bilden av Milla, i sin vita klänning, silverskor och lilla tiara i det ljuvliga, långa, lockade bruna håret är förevigt i mitt minne - och bara den lilla stunden gjorde det värt hela resan. Hon var som en prinsessa, precis som man bör på sin bröllopsfest.

Jag är så lycklig för Millas skull, att hon hittat sin dröm. Samtidigt som det är synd att hon hittade den så långt ifrån oss. Men det är bara en till god orsak att besöka USA igen, något jag sannerligen kommer att utnyttja. Jag är tillbaka i Grekland, men jag är inte densamma som när jag åkte. Jag har hunnit uppleva en livstid, en resa, ett bröllop och en dröm.