Det stora Kos inlägget

21.06.2017 kl. 18:26

”Härliga Grekland!” gick jag omkring och sa hela veckan på den lilla ön Kos. Ingen av oss hade varit på Kos tidigare, men ändå kändes det så bekant och hemtrevligt på något vis. Människorna var snälla, maten var god och allt var bara så härligt. Grekland var precis som jag kom ihåg, och ännu bättre. Vi var ju på familjeresa med flickorna, så det var en lite annorlunda resa den här gången, men minst lika skön.

De första dagarna gick vi bara omkring och tog in hela stället. Vi gjorde en massa och det var svårt att förstå att vi bara hade varit där några dagar, för vi hade hunnit med så mycket. Men så blev vi bekanta med stället, och resten av dagarna bara rusade förbi.

Hotellet. Ett jättefint, fyrstjärnigt hotell i Psalidi. Hotellet valde vi för de hade bra familjerum för fyra personer, och för att det fanns en vattenpark i samband med hotellet. Psalidi ligger 3-4 kilometer från Kos stad, vilket var ett bra avstånd. Vi åkte alltid in till centrum med lokalbussen, och tog oftast taxi tillbaka på kvällen när bussarna slutat gå. Bussen var bara 2€ för vuxna och 1€ för barn, och taxin var runt 10€. Bussarna gick med jämna mellanrum från vägen nedanför hotellet, och det var ett bra alternativ för att ta sig runt.  Hotellet låg på en liten kulle, så det var uppförsbacke alltid när man skulle tillbaka, men utsikten var så värt det. Vi hade bästa utsikten över havet, och på bara 6 kilometers avstånd såg man Turkiet. Så otroligt fin utsikt! Mittemot hotellet på andra sidan vägen låg en strand (som vi aldrig hann besöka) så man kan lätt att välja mellan strand och pool.

Vi valde alltså hotellet dels pga vattenparken. Alla fyra älskar vattenparker och vi tänkte det kunde vara roligt att ha fritt tillträde till en vattenpark när som helst. Vi besökte vattenparken nästan dagligen, så det var ett bra val för oss. 6 olika vattenrutschbanor, alla bra för både barn och vuxna. Hotellet hade därutöver två stora pooler, och några små barnpooler så trots att hotellet var fullt fanns det alltid plats vid poolen. Poolerna var inte uppvärmda, så det var alltid kallt till först, men eftersom det var så varmt i luften, var det slutligen bara skönt att få svalka av sig i vattnet. Hotellet var ett familjehotell, så det fanns barnklubbar och någon show varje kväll. Vi hade dock så roligt för oss med andra grejer att vi besökte kvällsshowen bara en gång.  I hotellet fanns en liten market med det viktigaste man kan tänka sig, dock var ju priserna förstås högre här. Så istället köpte vi vatten osv. i Kos stad. Frukosten på hotellet var bra och utbudet var brett, efter några dagar visste man redan sina favoriter och kunde lätt plocka åt sig (för mig blev det te, grape juice, croissanter, äggröra, skivor av apelsin och blod grape och så kanske en chokladcroissant eller crepe med nutella om jag ville ha något sött). Lunchen var sådär, ganska samma från dag till dag, och middagen var okej med olika temakvällar som Grekisk, Italiensk och Kinesisk kväll t.ex. Vi blev slutligen trötta på att äta vid hotellet och åt ute resten av kvällarna.

Själva rummet var rätt basic, men med en stor balkong mot poolen, stranden, havet och den fantastiska utsikten!.

Stranden. Vi besökte aldrig hotellets strand, men tog oss istället till Lambi norr om Kos stad, och så Paradise beach på södra sidan av ön. De flesta stränderna är steniga, så flickorna gillade dem inte så mycket, så efter ett besök på Lambi sökte vi istället upp en sandstrand, och när vi hyrde bil en dag tog vi oss till södra sidan av ön där det finns fina sandstränder.

Vi promenerade till Lambi från Kos centrum, vilket var lite får långt för barnen att gå och de blev trötta. I efterhand tänkt hade det varit bättre att ta buss eller taxi (vi tog taxi tillbaka till hotellet).

Restaurangerna. Varierande. Första kvällen tog vi bara första bästa restaurangen vid hamngatan, och det var väl helt okej, men inte mer än det. Ok mat med dyra priser. Hade varit bättre att välja en restaurang på förhand innan hungern slog till. Vi hade fått tips om att besöka bergsbyn Zia någon kväll och äta middag där, och det var bland det bästa vi gjorde på hela semestern. Vyerna från Zia vid solnedgång är precis så fina som det utlovats och restaurangen Oromedon var toppen. Vi bokade bord på förhand och fick det bästa bordet med den finaste utsikten. Restaurangen var full, så att boka på förhand är ett bra tips. Bästa middagen på hela resan! En fin middag för fyra inklusive efterrätter blev bara 67€ dessutom.

Sista middagen under semestern åt vi på Petrinos i Kos stad, som jag läst mycket bra om. Maten var god (beställ melon-fetaost salladen!), men kunde inte leva upp till den fantastiska middagen på Oromedon kvällen innan. Dessutom var servicen lite sämre här kände jag. Restaurangen var fin och mysig, vi åt ute i trädgården under vinrankorna, men känslan vi fick av personalen gjorde att vi inte ville bli kvar länge, utan bara åt och gick genast därifrån.

Nattlivet. Ingen aning, haha. Vår semester var ju en familjeresa den här gången och vi upplevde Kos som en lugn ö passlig för familjer. Dock det lär finnas en bargata i Kos stad som är fylld med olika barer och nattklubbar, så Kos kan säkert även upplevas på flera sätt än vad vi gjorde. (Kos har ju ett gammalt rykte om att vara en fest-ö med massa fulla ungdomar, men vi såg inte en enda berusad person under hela resan.)

Shopping. Bra kvalitet på det mesta, och skönt med fasta priser så man inte måste pruta. Hittade så fina grejer, ska visa i något skede. Men allt som allt blev det hemskt lite shopping den här gången. Shoppinggatan i gamla stan är sevärd! Full av souvenirbutiker visserligen, men så mysig där den smala kullerstensgatan ringlar genom gamla stan.

Aktiviteterna. Hyr en bil! Det bästa vi gjorde under semestern. Vi pröjsade och tog en cabriolet, men det finns bilar i alla prisklasser och det är ett lätt sätt att ta sig runt den lilla ön. Det finns mycket att se och ön är bara cirka 45km lång, så det är lätt att ta sig runt på en dag. Bada i de varma källorna! Det var en märklig känsla att gå och bada i vatten lika varmt som i en bubbelpool. Det var så varmt att man efteråt var tvungen att doppa sig i havet brevid för att svalka av sig. Besök olika stränder! Lambi och Paradise beach besökte vi och de var båda jätte fina. Besök Zia vid solnedgång! Så magisk solnedgång och utsikt över Kos, Kalymnos och havet.

Hade vi varit ensamma med Jani hade vi säkert öluffat lite till Kalymnos eller andra små öar i närheten, men nu fokuserade vi oss på Kos istället. Se det ändå som ett tips, Kalymnos såg fint ut.

Som sagt, härliga, härliga Grekland! Blir aldrig besviken på Grekland. Naturen, människorna, maten, platserna – har så goda minnen från Grekland sedan tidigare, och har minsann tusen bra minnen igen efter denna resa. Kos var bättre än jag förväntat mig, och vi har en underbar resa bakom oss. Här är några bilder, men kommer visa mer bilder i skilda inlägg för annars skulle det här inlägget aldrig ta slut.