Årsöversikt 2017

05.01.2018 kl. 08:00

JANUARI

I januari tränade jag ännu, och försökte komma igång med löpningen efter att knäna varit sjuka länge. Det gick inget vidare tyvärr. Försökte länge på egen hand men hittade hela tiden på ursäkter att äta dåligt. Jag hade fått diagnosen panikångest i slutet av december och jag försökte hålla koll på symptomen och lära mig hantera det hela. Överlag mådde jag fortfarande väldigt dåligt, speciellt på jobbet. Hade panikångest så gott som dagligen, kände mig nere och såg ingen väg ut ur djupet.

Jag gick i terapi och fick avslappnings och mindfulness övningar att prova på hemma, vilket var till hjälp speciellt vid läggdags. Jag fick också mediciner, och började må lite lite bättre.  Så här i efterhand sett skrev jag väldigt öppet om panikångesten. Tror det var nödvändigt då, som en slags terapi, men det känns även fint nu nästan ett år senare, att jag vågade vara så öppen.

Annars var det en typisk vinter med snö och slask, men som tur gick vi mot ljusare tider igen. I januari var det officiellt 10 år sedan jag träffade Jani för första gången. Vi var bara vänner en lång tid, känns nästan konstigt att vi känt varandra så länge. Vi fick även annan orsak att fira i januari, då brorsonen skulle döpas, och han fick namnet Vincent.

I januari hände något stort - jag fick ett nytt jobb. Mådde så otroligt dåligt på jobbet, så när jag såg en chans för något annat var jag tvungen att försöka. Allt gick bra och den sista dagen i januari slutade jag mitt gamla jobb.

FEBRUARI

Vi började månaden med hotellövernattning och besök till Flamingo spa för att fira att mitt nya jobb skulle börja första dagen i Februari. Med ett spabesök och en hotellövernattning fick jag börja mitt nya jobb på bästa möjliga sätt. Det nya jobbet, i kombination med att vi ökade doseringen på min medicin gjorde att jag började må bättre. Jag började se ljuset i tunneln, började känna mig som mig själv igen, vilket kändes overkligt då jag tidigare varit så nere att jag trodde jag skulle känna så föralltid.

Vi bokade sommarsemester till Grekland och hade genast något att se framemot. Fick även göra något annat roligt, nämligen träffa Sandra Beijer som hade föreläsning i Helsingfors.

I hopp om att få igång träningen ännu bättre och få styr på mitt ätande anlitade jag min gamla PT på gymmet, men otroligt nog gick det bara ännu sämre och hela träningen gick åt skogen pga. brist på motivation.

Skrev även såhär i februari ” så fattas det nog ingenting från mitt liv just nu. Finns bara en sak jag verkligen skulle vela ha - en hund”. Haha, om jag bara hade vetat vad som skulle ske ett halvår senare.

MARS

Mådde bättre och kände mig så tacksam. Tacksam över att må bra igen, över att livet är så härligt. Man uppskattar aldrig att vara frisk lika mycket som när man är sjuk. Vi gick på 10 års kalas och kunde inte fatta att Janis äldsta barn redan var tio år. Annat jag sysslade med i mars var soffhäng hos min syster, besök till Ikea och avskedsmiddag för en kollega.

Bloggen fyllde 7 år trots att bloggivern var tydligt sämre under den här tiden. Istället fokuserade jag mig på annat och gjorde bl.a. om där hemma med en tavelvägg.

I slutet av mars åkte jag till Danmark på arbetsresa, till Århus närmare sagt. Århus var fint och vårigt, och det var skönt att komma bort en stund.

APRIL

I april kom våren, men det snöade och slaskade ändå stundvis. För att maxa vårkänslan öppnade vi grillsäsongen med sparris och halloumi. Våren hämtade även med sig mera inredningslust och vi fixade en inredningsstege med min pappa. Beundrar folk som bara kan göra såna saker, ta material och trolla fram en färdig produkt.

April var en tyst månad i bloggen. Utanför bloggen började det bli bättre med panikångesten, men sämre med knäna igen.. och jag fick återigen ta en paus från träningen.

MAJ

Maj börjar ju med att fira vappen, det vet väl alla. Just detta år firade jag det först hos min kompis Ida, vi besökte Fiskars en sväng, och sedan med vappenpicnic hos min svärmor i Esbo.

I maj var jag mycket ute, och tog bl.a. en uppfriskande promenad runt Granö i Helsingfors. Plötsligt fick vi en sommarvecka och temperaturen gick upp till +19 grader. Det var varmt och man kunde börja fixa i trädgården igen. Det blev allt ljusare ute, och det var som en lätt antydan att sommaren är på kommande. Vi firade alla fina mammor på morsdagen, och jag fick veta att min kompis Hanna var gravid! Blev så lycklig för hennes skull.

Jag stortrivdes på det nya jobbet, med de nya arbetsuppgifterna och med alla mina fina kollegor. Vi gjorde massor tillsammans med dem, gick på en gammal kollegas livespelning i Bulevardin kahvisalonki, tog aw:s efter jobbet och firade en sommardag med en utflykt till Skanslandet.

Fast det blev varmare här hemma, upp till +25 grader en dag, började jag ändå nedräkningen till vår semester. Om bara tre veckor skulle vi befinna oss i Grekland!

Jag besökte sommarstugan för första gången denna säsong, och bara några veckor senare tog mina föräldrar sitt första dopp. För mig var det för kallt att simma, men det var lika skönt som alltid att tillbringa tid på stugan.

JUNI

I Juni blev det sommar på riktigt i Finland, fast det betyder ju väldigt omväxlande väder och temperaturer. Vi hade både fina, soliga och varma dagar, men också regniga, kyliga dagar. Jag firade fyra år i Finland och vi hängde i Helsingfors ibland, och tog bl.a. middag på HRC. Äppelträdet där hemma blommade äntligen, och det mesta var nu grönt och fint.

Det bästa med Juni var ändå att det nu äntligen var dags för vår semester och södernresa till Grekland. Resan var lyckad på precis alla sätt och höjdpunkterna var t.ex. besöket till bergsbyn Zia. Vi åt middag i solnedgången och hade en otroligt fin utsikt över havet och Kalymnos. En av de roligaste dagarna var då vi hyrde en bil och körde runt hela ön. På den resan stannade vi bl.a. i de varma källorna och vid den vackra stranden Paradise beach. Grekland var alltså lika härligt som alltid och vi njöt av maten, vyerna och framförallt den gemensamma tiden.

Midsommaren firade vi med ett bra gäng på en ö i Liperi. Där åt vi massa gott, badade bastu, tände brasa och grillade smores tills sent på natten. Det var en kall midsommar, ingen överraskning där, men vi hade det bra ändå.

JULI

I Juli var det genomgång av södernresan på bloggen med varma, soliga bilder från Grekland. Jag var tvungen att operera bort en visdomstand och det var tydligen horror just då, men nu efteråt tycker jag inte det var så farligt. Vad som nästan var värre var de starka allergisymptomen. Vet inte när jag senast skulle ha haft så starka symptom, kunde inte vistas ute mer än 5-10 minuter före det började.

Vi fick besök av Janis bästisar Tony, Hanna och deras hund Chico. Vi festade till besöket med god mat, skumpa och badtunna.  Sommaren var i full språng och det var varma, ljusa sommarkvällar. Rabarbern blev klar och jag gjorde den traditionsenliga rabarbersaften med mammas recept.

Viktigast och störst av allt var väl ändå detta: VI SKAFFADE HUND!

Jani och jag hade också flera orsaker att fira, vi hade nämligen vår 1 års bröllopsdag. Det firade vi med finmiddag i Hangö. En annan kväll tog vi oss på sommarfest till Degerö för att fira en födelsedag så det var mycket firas i Juli. Jag tog mitt första dopp rekordsent, först i slutet av Juli! Det var en fin månad, och när den var slut, slutade även min semester.

AUGUSTI

Augustimorgnarna var superfina, och ganska ofta dimmiga. Jani fyllde år i början av månaden och det firade vi förstås. Vi anmälde oss till valpskolan med en tre månader gammal Bentley, och gick bl.a. på föreläsning i vackra Billnäs Bruk. Själva valpskolan var en gång i veckan, varje söndag om jag minns rätt. Bentley var fortfarande liten men vi hade mycket nytta av valpskolan.

Jag ville även göra något med bara mig själv, så jag anmälde mig på en SUP kurs och provade Stand Up Paddle boarding för första gången i mitt liv. Det var svårare att hålla balansen än jag trodde, men det var riktigt kul. I augusti växte det massor av vildhallon, blåbär och smultron runt vår gård. Vi hann träffa massa kompisar då vi bl.a. gick på Janis kompis livespelning på restaurangen Scola på Barösund och så överraskade vi en gemensam kompis på hans födelsedag med att dyka upp utanför hans hem i Åbo och bjuda ut honom på middag. Och jag klippte äntligen håret, blev supernöjd.

SEPTEMBER

Trädens löv började bli gula och falla till marken, åkrarna skördades och det var höstkänsla i naturen. Vi tog ändå ännu en stranddag med min kompis Ida och hundarna, och det var en av de bästa dagarna på länge. Överlag mådde jag mycket bättre och kände knappt av panikångesten.  Min bror gifte sig nionde i nionde och det blev stor fest på vår hemgård.

Vi ordnade kompisreunion med tre av mina kompisar i Helsingfors då det varit så länge sen vi sågs och då vi alla äntligen var i samma land på samma gång. Även Hanna var i Helsingfors några dagar så hade middagsdejt med henne och pratade om allt som har med graviditet och förväntningar att göra. Det blev höst men fortfarande hade vi dagar med +17 grader, så det var ganska behagligt ändå.

OKTOBER

Oktober, den officiella höstmånaden kom och gav en bra ursäkt för att mysa på soffan, ligga under en filt och titta på filmer. Speciellt mysigt var det med en varm hund i famnen. Jag tog höstpromenader, mest med hunden och trivdes verkligen bra i tillvaron. Bentleys mjölktand råkade gå av och han opererades för första gången, lilla stackaren. Tur så gick allting bra <3 Jag reste upp till Jakobstad för att överraska Hanna med en surprise-babyshower som ett gäng av hennes kompisar hade ordnat. Det var så roligt, och jag fick se Hannas hus för första gången och så hade vi även tid för en middag på tumis medan jag var i Österbotten.

Första snön föll och det kom verkligen massor av snö! Snön var jättetung och orsakade att kvistar och stora grenar bröts från träden och elstolpar föll omkull. Det var en riktig storm.

NOVEMBER

Min brorson Vincent fyllde 1 år och det blev kalasdags. Jag mottog en ny position på jobbet och jag trivs fortfarande väldigt bra. Vi firade även farsdag och under samma helg fick jag meddelande om att Hanna fött en liten tjej! Så glad att det blev ett till Novemberbarn. Det här Novemberbarnet, dvs. jag, fyllde hela trettio år och jag hade ställt till med fest. På själva dagen åt vi romantisk middag hemma med Jani, och helgen efter bodde vi på fint hotell i Helsingfors. Den söndagen hade jag bjudit alla närmaste och käraste människorna (+ Bentley) på brunch i Helsingfors och det var den bästa födelsedagsgåvan att få alla fina människor i ett och samma rum. Med god mat dessutom. Det snöade lite från och till men inget som hälls kvar någon längre tid. Jag avslutade ännu månaden i Köpenhamn på arbetsresa.

DECEMBER

December började med lillajulsfest med jobbet. De hade ordnat överraskningsprogram och vi deltog i en mordmysterie-middag. Hela kvällen gick i 1920-tals tema och alla hade klätt upp sig. Gick på två olika temafester i december då min kompis Ida som fyllde 30 år hade ordnat fest med burlesktema. Roligt att klä upp sig ibland! Den första december gav jag lov åt mig själv att börja lyssna på julmusik, så det gjorde jag ända fram till jul. Lillajul firade vi även hemma, och gjorde hemmet julfint. Jani och jag hade en lite annorlunda date night då vi först gick till en skjutbana och sen tog middag efter det.

Annat vi gjorde i december var att besöka den traditionella gammaldagsjulmarknaden i Ekenäs, gå på bio några gånger, äta julstjärnor, köpa julgran, förbereda inför julen, delta i julandakt vid Raseborgs slottsruiner.

Julen firade vi med julafton hemma hos mamma och pappa. Vi åt mammas goda julmat, delade julklappar, drack glögg och mådde bra. Fick fina julklappar i år igen! Juldagen körde vi till Mäntsälä för att fira jul med Janis släkt, och vi fick uppleva en vit jul där.

Det var mycket på jobbet, och jag försökte jobba hårt, men de första symptomerna av panikångesten som uppenbarade sig gjorde det ganska svårt.