Det stora Kusadasi inlägget

23.07.2018 kl. 12:00

När vi satt och bläddrade igenom sista minuten resor, var det ett ställe som vi fastnade vid gång på gång. Kusadasi. Vi bläddrade vidare men återkom alltid hit. Billig resa, kort flygresa, passliga datum och så ett härligt litet familjeägt hotell med fin pool. Så jag fick äta upp mina ord om att aldrig mera åka till Turkiet, för bara några dagar efter att vi bokat flög vi 3h 45 minuter söderut.

Och vilken skön semester vi hade! Turkiet visade bara sina bästa sidor och kan inte ens jämföra fina Kusadasi med Side som jag bodde och jobbade i 2013. Vi reste med flickorna och hade alltså en familjesemester, som enligt flickorna gick förbi alldeles för fort. "Vi har ju bara varit här en dag känns det som", sa de när vi skulle åka. För ja, så härligt var det.

Hotellet. Ett litet, familjeägt hotell vid sidan av centrum. Hotellet valde vi mest för familjevänligheten plus poolen. Hotellet låg på en för oss perfekt plats, promenadavstånd till gamla stan, promenadavstånd till Ladie's Beach och utanför centrum. Hotellet var tyst och passligt för barnfamiljer. Nästan alla andra gäster var britter som verkade ha bott på samma hotell flere gånger innan. Inga fulla människor, ingen musik från barer och nattklubbar. Tyvärr var hotellet i desperat behov av en uppfräschning. Det var gammalt och omodernt med hemska sängar och kanske lite.. ja, ofräscht? Så skulle kanske inte rekommendera just det hotellet, eller så ska man iallafall inte ha för höga förväntningar.

Men platsen och poolen gjorde det absolut värt att bo just där. Hotellet hade en stor pool som var perfekt för både vuxna och barn. Där flöt vi omrking i våra simringar, solade på bekväma solstolar som det aldrig led brist på, och beställde drycker från poolbaren. När vi skulle gå ut brukade vi gå in till gamla stan, och så ta taxi tillbaka. Hotellet låg nämligen uppe på kullen, så det var behagligt att gå ner, men vi orkade aldrig gå upp tillbaka. Taxin kostade dessutom bara 3€ en väg, så vi använde taxi med gott samvete dagligen. Brevid hotellet låg förutom taxistolpen, även 3 minimarkets, 1 större butik och ett apotek. Allt man kan tänkas behöva alltså. I hotellet fanns en liten minimarket också, men vi besökte det inte ens en gång.

Vi bodde i en lägenhet eftersom hotellet inte hade frukost, men det var kanske till och med ännu bättre på det här viset, så fick vi själva bestämma vad vi ville äta. Det blev turkisk yoghurt med honung och granola, nygräddad bröd varje morgon, ost, gurka och de godaste tomater jag någonsin ätit, juice, vattenmelon och nektariner så saftiga att det bara rann ur dem. Vi valde inget all-inclusive hotell denna gång och måste säga att det var skönt att inte vara bunden att äta på samma plats eller under vissa tider. Vi hade mycket bättre matupplevelser under denna resa.

Själva rummet var basic med kokvrå, ett sovrum, och så två utbäddbara soffor i vardagsrummet. Luftkonditioneringen kostade extra, men för bara 5€ i dagen var det absolut värt det, och livsviktigt i hettan! 35€ betalade vi för en vecka. Luftkonditioneringen låg i vardagsrummet, så där var det kallt, medan det var varmt i sovrummet - så efter första natten böt vi om så flickorna som frös fick sova i sovrummet och vi vuxna som hade varmt fick sova på det utbäddbara sofforna (sängarna var precis lika obekväma som sofforna, så det störde inte).

Vi hade eget kök med kokplatta och kylskåp, men det enda vi använde det till var frukosten. Badrummet var gammalt och rätt ofräsch det också, men vi behövde ju bara snabba duschar efter poolen och stranden. Balkongen vette ut mot gatan, men det var en lugn och tyst gata så det gjorde ingenting, och nedanför balkongen växte ett stort Lime-träd så vi hade kunnat plocka färska limes varje morgon.

Stranden. Hotellet låg inte vid stranden men på promenadavstånd till den populäraste stranden Ladie's Beach. Det är en lämplig strand för familjer då stranden är av fin sand och väldigt långgrund. Dock ska man vara förberedd på folkmängd. Vi var ofta tvungna att vänta på lediga solstolar, som kostade 2€ för två stycken + 2€ för parasoll. Vill man ha lugnare stränder blev vi rekommenderade Long Beach och Silver Beach men vi hade det så bra på Ladie's Beach så vi höll oss där. En dag när vi hade hyrbil skulle vi besöka nationalparken Milli Park och bada där, men parken hade redan stängt när vi kom fram.

Restaurangerna. God mat för det mesta, vem gillar inte Turkisk mat liksom? Men nivån på maten var varierande. Som tur hittade vi en stammisrestaurang som vi sedan besökte flere gånger pga. god mat, utmärkt service och bra plats i gamla stan. 4 Brothers hette den. Sista kvällen åt vi finmiddag vid stranden på en skaldjursrestaurang vid namnet The Next Beach Club and Restobar där maten var god, vitvinet kallt och servitören hade jobbat på Viking Line och kunde prata lite finska. Vi satte oss ner strax innan solnedgång och det var en av de bästa minnena från resan. Så otroligt vacker vy över Egeiska havet! Långt borta kunde man även se den Grekiska ön Samos. Maten är ju dessutom löjligt billig i Turkiet, vi betalade nog som mest 32€ för fyra personer. Prova den Turkiska pizzan Pide med ost!

Nattlivet. Igen - ingen aning, haha. Vi hade en familjesemster och gick och la oss vid midnatt de flesta kvällar. Istället tog vi varsin Efes någon kväll på vår egen balkong när flickorna gått och lagt sig.

Shopping. "Äkta fejk" gjorde de flesta butiker reklam med. Turkiet är ju piratvarornas lovade paradis. Alla märkeskläderna fanns att få, i billig, sämre kvalitet förstås. Köpte bara sådant jag verkligen behövde som solglasögon (efter att Bentley ätit upp 3 par redan), en plånbok (min förra gick sönder i dragkedjan bara någon vecka innan resan), flipflops (hittade inte för livet mina flipflops där hemma, måste ha tappat bort dem) och så bekväma sneakers att ha på när vi skulle gå längre promenader. Kan visa er senare vad jag köpte. Den stora basaren i gamla stan är sevärd bara i sig själv också, och flickorna älskade att gå omkring och titta, och försöka sig på att pruta. Fick lätt bort 50% av priser var som helst.

Aktiviteterna. I Kusadasi finns 4-5 stora vattenparker, och det är ju nästan ett måste! Vi besökte Adaland, den största vattenparken, och tillbringade en hel dag där. Vi simmade, åkte otaliga mängder vattenrutschbanor och skrek av skräckblandad förtjusning!

Utanför Kusadasi ligger Pigeon Island (som staden fått sitt namn efter) med ett vackert gammalt fort/befästning som kallas Kusadasi slott, och skyddsmurar runt hela ön från ca. 1400-talet. Det är en fin liten ö som man lätt kan gå runt och inne i fortet är ett gammalt val-skelett man kan titta på. Utanför fortet finns även en liten fågelinhängnad med påfåglar och en kanin.

En annan dag hyrde vi bil och stack iväg tidigt för att komma fram till ruinerna av den antika staden Efesos. Där fanns de så otroligt bra bevarade arkeologiska ruinerna efter en stor amfiteater och fasaden på det vackraste antika biblioteket jag sett. När vi besämde oss för att åka till Kusadasi, var bilden på Celsusbiblioteket en av de första jag fick syn på och fick då Jani att lova att vi skulle besökta det. Tyvärr var hettan outhärdlig att trots att det hade funnits massor att se och titta på valde vi bara den stora amfiteatern och så biblioteket innan vi flydde tillbaka till bilen med varsin glass. Höll på att gå sönder av hettan!

Förutom Efesos skulle vi köra bil ner till nationalparken Milli Park för att gå omkring och så bada vid stranden där. Men tyvärr kom vi fram för sent och parken hade redan stängt. Så vi försökte komma på andra ställen att besöka men det stod still, försökte google men hittade ingenting. Så lite besvikna var vi ändå att det inte fanns mer att se. Det dåliga med sista minuten resor är att man kanske inte har lika mycket tid att undersöka stället på förhand och scouta platser man vill se.

Hade vi haft längre semster hade vi nog åkt över till Samos på dagsutflykt, eller bilat längre vägar till platser som Pamukkale, Bodrum, Marmaris osv.

Tips. Ska du åka till Kusadasi rekommenderar jag att 1) boka ett hotell utanför stan med promenadavstånd till gamla stan 2) reser du med barn, bada vid Ladie's Beach 3) reser du med barn, åk INTE i juli-augusti pga. så jävla hett! 4) njut av den turkiska maten, ät kebab och pide 5) missa inte solnedgången 6) prova caramel glassen i glasstånden längs gatorna, den mörkare är dögod, prova inte den ljusare varianten 7) besök Efesos och Kusadasi slott